waarom zuigt een ventilator aan 1 kant en blaast aan de andere kant ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat dezelfde kant uitblazen als hij zuigt weinig zin zou hebben?

Antwoorden (2)

Omdat de schoepen door zijn schuine stand, de lucht aan de ene kant opscheppen en aan de andere kant weer uitstoten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe verklaar je dit in de molecuul theorie ?.. want er wordt toch een overdruk en onderdruk rond de ventilator gecreëerd.
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik begrijp uit je woordkeus, kevin1986, dat je alleen nog uitgelegd wil hebben dat de lucht aan de overdrukkant wegwaait en aan de onderdrukkant naar binnen waait? Zoiets?
Welnu, als de ventilator door een motor op afstand aangedreven wordt, kan dat bijvoorbeeld met een V-snaar.
Maar méér hoor je mij niet verkondigen over de snaartheorie hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als zich in het midden van de ventilator een klein zwart gat bevind, dan kan het wel. Dan zuigt hij alleen maar, en wordt de lucht door de zwaartekracht van het zwarte gat samengeperst.
Als een ventilator dat niet zou doen, dan zou zich in de ventilator druk op bouwen. De lucht die aan de ene kant aangezogen wordt, moet namelijk ergens heen. De plek waar dat heen gaat is de andere kant van de ventilator. Dat daar lucht uit komt, kan je 'blazen' noemen.