waarom worden voor de bluswatervoorziening voor grotere branden aparte aansluitingrn op het waterleidingnet gemaakt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Dat zal te maken hebben met de capaciteit, zo leid ik uit de bron af. Want binnen drie minuten een tankautospuit met bluswater vullen, zal met een gewone aansluiting op de kraan niet gaan.

"Een primaire bluswatervoorziening, zoals een brandkraan, kan een tankautospuit binnen drie minuten na aankomst van bluswater voorzien en blijft daarna onafgebroken voldoende water leveren. Een bluswatervoorziening moet binnen 40 meter van de brandweeringang van een bouwwerk aanwezig zijn. Brandkranen zijn aangesloten op de drinkwaterleiding."

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens een andere bron levert deze 'primaire bluswatervoorziening' een continu beschikbare capaciteit van 60 m3/h.

Toegevoegd na 11 minuten:
Er zit overigens standaard al een grote hoeveelheid water in de tankautospuit. Volgens een bron op internet 1500 of 1600 liter.