Hoe wordt een aquaduct gemaakt?

Hoe wordt een aquaduct gemaakt onder een al bestaande vaarroute?
De weg gaat er onderdoor, maar hoe weet je hoe diep je moet graven en waar je de boel moet gaan stutten? Wat doe je met het water? De vaarroute moet open blijven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
2K
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik begin met een link naar een mooie luchtfoto van de aanleg van het nieuwe A4 aquaduct onder de Ringvaart bij Roelofarendsveen (naast het bestaande aquaduct):
http://www.flickr.com/photos/siebeswart/5249504565/ (kopieer en plak in de adresregel van uw browser). Ik stel mij de werkwijze als volgt voor: je begint met damwanden te heien waar de wanden van de weg (de onderdoorgang) moeten komen, tot halverwege het water. En je slaat daar dan een damwand in het midden (de as) van de waterloop (rivier of kanaal).
Een kanaal is doorgaans voldoende breed om schepen elkaar te laten passeren, dus een plaatselijke kanaalversmalling is normaal geen probleem.
Dan ga je beton storten onderin, waar de wand van de onderdoorgang onder het water moet komen. Je graaft de kanaalbodem uit tot waar de rijvloer voor de weg moet komen, en stort de bodem. Daarna stort je het dak van de onderdoorgang. Er wordt denk ik ook een tijdelijk betonnen wand aan het eind van de korte tunnel-“doos” gebouwd. Nu kan het water er weer overheen komen, en kunnen de schepen een tijdje langs deze kant gaan varen.
Nu doe je hetzelfde (een half aquaduct maken) vanaf de andere oever.
Als dat ook gereed is verwijder je de damwand en smeer je met beton de twee tunneldoosjes aan elkaar. Nadat je het water ertussen hebt weggepompt kun je de twee tijdelijke kopwanden doorbreken die beide delen van het korte “tunneltje” van elkaar scheiden, en daarmee is de onderdoorgang klaar en is ook de wand in het water weggehaald. Het komt er in andere woorden dus ongeveer op neer dat je eerst aan de ene oever en later aan de andere oever een soort naar het midden van het water uitgebouwde kademuur in het water bouwt, maar dan een speciale, die onder de kanaalbodem op een betonnen doos staat, waar later de weg doorheen zal komen te liggen.
Als de eerste doos mooi op zijn plaats ligt haal je de bovenstukken van de kademuren weg, behalve de kopwand, en daarna doe je hetzelfde vanaf de andere oever tot tegen die in het midden van het water staande wand.
Daarna verbind je beide dozen met elkaar, en haal je vervolgens de bovenstukken van alle nog in het vaarwater staande betonnen wanden weg. Het is natuurlijk in het echt enorm veel ingewikkelder, maar ik kan er zo één twee drie geen mooie beschrijving van vinden, en dit is denk ik globaal de werkwijze.

Antwoorden (2)

Hier spreekt men niet van een aquaduct maar gewoon van een tunnel.
Een aquaduct is het transporteren van water boven de grond ( zoals de Romeinen dat deden).
Als antwoord op uw vraag kan ik melden dat men de diepte van de waterweg en dat men daaronder zal graven en nog alleen in ondoorlaatbare lagen zodat het water er niet door kan.
Is die laag wel doorlaatbaar dan zal men ringen betonneren om zo de pijp waterdicht te hebben.
Een andere mogelijkheid is dat men op de bodem van de waterweg betonnen elementen laat zakken die men waterdicht aan elkaar verbindt, dit kan natuurlijk alleen als die diep genoeg is. (zie afbeelding)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn diverse mogelijkheden zoals het eerste antwoord al aangeeft. Maar er kunnen ook rotsen zij waar je door moet. Ze boren in de rotsen en plaatsen gelijk een ring van betonplaten zodat de zaak stabiel blijft. Met de Betuwelijn onder de Rijn door hebben ze het nog anders gedaan. Daar werd de grond eerst bevroren zodat het niet inzakt of ging lekken en kom men gelijk een waterdichte rand aanbrengen.