Zoals elk gat in een verdedigingslinie;

Bres.

Toegevoegd na 14 uur:
Het woord is afkomstig van het Franse woord brèche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet: bres (de; v(m); meervoud: bressen) 1in een muur geschoten opening: voor iemand in de bres springen iemand verdedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bres
Let op: Spelling van 1858 brèche, Fr., de muur- of walopening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is een wal Theo? Heb je dat ook opgezocht? Een wal is een kunstmatig aangelegde hoop grond te verdediging van een stad of burcht. Heeft totaal niets met water te maken. Een dijk is iets anders. Een bres is ergens in geschoten, niet door water veroorzaakt. Dus een wal heeft niets met water te maken, een muur al helemaal niet en een bres ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een dijk dan? Is toch ook niets als een aarde wal. Zou je willen aan raden De barre winter van negentig van Herman de Man is te lezen of andere boeken uit die tijd, daar wordt duidelijk ingeschreven dat het water een bres had geslagen in de dijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeken zijn niet altijd bewijs Theo. Nogmaals: een wal heeft niets met een dijk te maken, het is een wal TER BESCHERMING VAN EEN stad of burcht, niet ter bescherming van het water maar tegen vijanden zie mijn informatie. Tevens heeft een bres niets met water te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet? Waar werd een wal dan voor gebruikt rond een stad? Den Bosch heeft een pracht exemplaar aan de zuidzijde van de stad. Bij een aanval op de stad werd de Dieze en de Aa afgesloten en kwam de pettelaar onder water te staan en diende de wal om de stad te beschermen tegen het water. De Koninginnenwal in Den Bosch is niets anders dan een dijk die de stad beschermde bij hoogwater tegen overstromingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja ik probeer aan te geven wat een wal is en jij hebt overal een antwoord op. Als de wal werd gebruikt als verdedigingslinie dan is dat toch zo. Dat ze daar ook nog water voor kunnen gebruiken is weer iets anders. Staat niet in de oorspronkelijke definitie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wal werd in de historie nergens anders voor gebruikt dan het weren van water in bewoonde gebieden. Water werd namelijk dan ook gebruikt als een verdedigingslinie. Zie overigens niet het verschil tussen verdedigen en verdedigen.. Een bres is en blijft een gat in een verdedigingslinie. Een wal is een opgeworpen zand heuvel (dijk) ter verdediging van een stad of object, de wal diende er voor om het water buiten de stad te houden als het gebied buiten de wal met hoog water vol liep (zie Naarder vesting). Een dijk is een verdedigingslinie om het achterland te beschermen tegen het water. Om een stad of object (kasteel) te verdedigen was het vele malen goedkoper en makkelijker om bij de poortgebouwen stukken muur of palissade te plaatsen dan een volledige wal op te werpen. Dat een wal of dijk ook gebruikt wordt voor tactische doeleinden (zie Lingendijk / Hollandse waterlinie) is een ander hoofdstuk, de Lingendijk werd in de Hollandse waterlinie ook gebruikt om de vijand tegen te houden, welk verschil heeft de Lingendijk met de Koninginnewal in Den Bosch behalve de lengte? Dat in moderne woordenboeken de dingen niet meer worden genoemd omdat die woorden niet meer populair zijn is iets anders, de verklaring vervalt nimmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
best een moeilijke uiteindelijk!

Andere antwoorden (3)

Het gat dat ontstaat na een dijkdoorbraak heet een 'wiel'; een door de stroming van het water ontstane kuil. Meestal werdt de dijk er dan, bij reparatie, omheen gelegd. Daardoor ontstonden die bochtige dijken in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee helaas, een wiel is een plas water wat ontstaat ACHTER het gat DOOR de dijkdoorbraak. http://www.geologievannederland.nl/landschap/landschapsvormen/doorbraakgaten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wiel hoeft niet te ontstaan na een dijkdoorbraak, een wiel kan ook een natuurlijk bassin zijn dat bij hoge waterstand vol loopt
Dat heeft geen naam, in ieder geval niet anders dan het 'gat na een dijkdoorbraak'. Het doorbraakgat is een plas met water die achterblijft achter de doorgebroken dijk, dus een waterplas achter de dijk waar het normaal droog zou zijn.

Toegevoegd na 10 uur:
Die waterplas heet wiel, of waal of kolkgat maar het is dus NIET de naam van het gat van de dijkdoorbraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we zaten er gister morgen een uur over te kibbelen, en er ook niet uit gekomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is gewoon geen naam voor omdat dat gat meestal ook gewoon weer snel gedicht wordt. Wat overblijft is wat er beschreven wordt in antwoord 1. Een gat in de grond ontstaan door het kolkende ronddraaiende water net ACHTER het gat van de dijk.
Bordensteker
11 jaar geleden
Zolang het nog niet is gedicht spreekt men kennelijk van een stroomgat.
Na een dijkdoorbraak noemt men het resterende gat in de grond een wiel. Uit luchtfoto’s en kaarten blijkt dat het diepe gat ontstaat op de plek waar de dijk eerst was. Zie [url=http://www.rtvhk.nl/wp-content/uploads/2012/11/bgimage101.jpg]hier[/url] ten zuidzuidoosten van Den Oever de twee wielen die zijn achtergebleven na de inundatie door de Duitse bezetters in april 1945. Het woord bres komt hier ook voor m.b.t. het gat in de dijk, en ontgrondingskuil en bresgat ook voor het resterende diepe gat in het landschap. Bronnen:
[url]www.jvdn.nl/Downloads/WG/2011/TWG2011_62-74.pdf[/url] [url]http://library.wur.nl/WebQuery/hydrotheek/lang/1996611[/url] [url]http://www.encyclo.nl/begrip/Wiel[/url]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wiel of waal ontstaat toch echt net achter het gat bij een dijkdoorbraak door het kolkende water. Staat in mijn bron. Je linken klikken niet echt aan met dat url er voor en achter, de eerste link werkt al helemaal niet. De bressen die jij aanhaalt zijn kunstmatig gemaakt en daar heb je mijn punt weer. Een dijkdoorbraak door natuurgeweld kan nooit een bres heten en wie weet is bres daar wel fout gebruikt. Bij het andere antwoord leg ik bres uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle. Je denkt het woord bres uit te leggen maar dat jij er zelf naast kunt zitten wil er bij jou niet in. Ook het woord wiel wordt door jou verkeerd gebruikt. Een wiel hoeft niet te zijn ontstaan na een dijkdoorbraak, een wiel kan ook op natuurlijke wijze ontstaan door een te hoog grondwaterpeil waardoor er onvoldoende water in de dichtstbijzijnde rivier kan worden afgevoerd. Pracht voorbeeld van een natuurlijk wiel ligt bij Grave naast het riviertje de Raam, de dijk breekt daar niet door maar elk jaar stroomt het wiel vol en kunnen ze daar elke winter op schaatsen.
Het wordt soms gewoon een dijkgat genoemd, zoals je kunt zien aan het Dijkgatsbosch bij Den Oever.