Hoe krijg ik de controle over het stroom circuit?

Ik wil dat in plaats van het rode en groene lampje, alleen het groene lampje gaat branden. (zonder het rode lampje weg te halen)

Moet ik hiervoor meer/minder Watt/Volt/Ohm op het lampje/de batterij krijgen?

Zie schema:

+ >>>>>>>>>>>>
V V
Groen Rood
lampje lampje
V V
- <<<<<<<<<<<<

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

De kleur die een LED geeft is afhankelijk van de chemische samenstelling, daardoor hebben die ook een verschil in spanning die nodig is om te branden.
1.8 V voor rode LEDs, 2.2 V voor groene LEDs en 3V voor witte LEDs.

Als beide LED's paralel liggen zoals in uw tekening dan kan u die niet afzonderlijk aanstelen.
Als u geleidelijk de spanning gaar verhogen zal bij 1,8 Volt her rode aansteken en daarna bij 2,2 Volt zal het groene bijkomen.

Als u die afzonderlijk wilt laten opkomen zal u die afzonderlijk moeten aansluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus M.A.W het ligt dus aan het volt, wat er eerst gaat branden???
(De lampjes waren alleen een voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, eerst komt de rode, dan de groene bij stijgende spanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx

Andere antwoorden (3)

Je zou een schakelaar voor het rode lampje kunnen zetten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de + kabel dan he ;) zo kun je je rode lampje onderbreken van de stroomtoevoer en zelf bepalen of je hem uit of aan zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet dan alleen niet de - kabel te aarden voor je eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is, is dat al gebeurt, anders branden ze niet ;)
Ik neem aan dat ook de rode eens moet gaan branden. Maar ik denk dat is op te lossen met een stukje digitale techniek waarin je schakelaars ofwel contactjes onder voorgeprogrammeerde voorwaarden kunt laten schakelen met de voorwaardendie je zelf wilt. Als je twee lampjes hebt met een verschillend wattage dan kan de een sterker gaan branden dan de ander. Maar dat is hier niet de bedoeling. Ik denk dat de oplossing te vinden is in electronica. Of een tijdrelais met een maak en verbreekcontact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het beste het rode lampje kapot kunt slaan. Of hem gewoon even afdekken. Je kunt ook een groene bril opzetten. Dan zie je geen rood meer.
OF: je zet kortstondig even de stroom uit (dus niet op z'n Duits A.U.B.) en knipt het touwtje tussen de 2 lampjes in door. Welke? Kies maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihihi, humor 1e klas!! + voor het onbewust trainen van mijn buikspieren :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar hier heb ik wel eventjes 16 jaar voor in de schoolbanken gezeten als elektro technicus. Je wilt niet weten hoeveel mensen hier een schaar voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16 jaar?? 8 jaar voor draadjes kapot knippen en 8 jaar om lampjes kapot te slaan? Volgens mij kan dat voor kortsluiting zorgen, het kapot slaan van een aangesloten lamp. Een elektro technicus zou ook het verschil tussen een touwtje en een kabel moeten weten. In welke droom zat jij op school?