Hoe wordt asbest onschadelijk gemaakt ?

Iedereen kent inmiddels de gevaren van asbest.

Asbest is een mineraal. Vernietigen door het in een verbrandingsoven te stoppen werkt niet, en wanneer je het ergens onder de grond stopt, dan kom je het vroeg of laat weer tegen.

Vandaar de vraag: wat doen ze met het bij de milieustraat ingeleverde asbest om het onschadelijk te maken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
9.7K

Het beste antwoord

Momenteel wordt asbest niet onschadelijk gemaakt, maar gestort op een stortplaats.

Vorig jaar heeft een ondernemer uit Oldenzaal (Anton Reef) een vooruitstrevend idee bedacht om asbest te verwerken tot onschadelijk materiaal dat hergebruikt kan worden. Het wachten is/was nog op een investeerder om in 2014 aan de slag te kunnen volgens bijgaand artikel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel overigens niet dat momenteel asbest zomaar op de vuilstort terecht komt. Na inzameling moet een bedrijf dat vergunning heeft voor de opslag dit ergens opslaan. Maar daarbij wordt het asbest niet onschadelijk gemaakt. Zo lang het in materiaal zit (een plaat) en er niet in wordt gesneden is het ook ongevaarlijk.

Verwerking van asbest zou wel het ei van Columbus zijn. Hergebruik én onschadelijk maken. Hierbij wordt het niet verbrand, maar door verhitting verglaasd. Als asbest is het dan niet meer te gebruiken, maar er zijn wel mogelijkheden om het in cementgranulaat te verwerken.

Als ik zijn verhaal zo lees, dan zou je als investeerder toch gek zijn om hier niet in te stappen. Stel je voor dat zo'n fabriek er komt en je meteen een monopoliepositie hebt om alle asbest die in Nederland vrijkomt te verwerken en het eindproduct ook weer als grondstof dient voor een volgend product dat deze ondernemer in eigen beheer heeft.