Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is beter, met een zwaar vervoermiddel stapvoets over een gammel bruggetje rijden of met hoge snelheid?

Gisteravond bij Topgear gezien; de presentatoren moesten met zware trekkers over een gammel bielzen-bruggetje rijden, wat wellicht op het punt stond in te storten en waarvan sommige bielzen al gebroken waren.

Wat zou in dit geval (of soortgelijk geval) de beste keuze zijn om te voorkomen dat je met bruggetje en al in de sloot terecht komt, stapvoets over het bruggetje, met hoge snelheid, of maakt het niets uit?

Toegevoegd na 1 dag:
Met 'beter' bedoel ik, beter voor de kans de andere kant te halen zonder dat je in de sloot terecht komt.
Ik heb het in dit geval over een plat bruggetje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
771

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Zo snel mogelijk lijkt me t meest logisch.. Hoe sneller hoe korter er gewicht op het bruggetje komt te staan..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk zou ik zeggen zo langzaam mogelijk omdat je dan probeert om het niet te de brug te breken. Als je snel gaat rijden dan ga je agressief rijden. Wanneer je dat doet is de kans groter dat de brug instort wanneer je bijvoorbeeld op de helft bent. Als je langzaam en voorzichtig rijdt kan je over de Brug het veiligst rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt ervan af wat je bedoelt met beter?
De kans dat je de overkant haalt is groter bij een hoge snelheid. Maar de kans dat de brug er geen schade van ondervind?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan het type bouw van het bruggetje. Is het een vlak of een gebogen bruggetje? Bij een vlak bruggetje > rij er zo snel mogelijk overheen. Het zwaartepunt blijft dan niet zo lang met de grootste kracht op één punt en daaromheen. Bij een gebogen bruggetje > rij juist langzaam. De drukkracht verplaatst zich naar het midden. Als daar de zwakke plek zit, "breekt" de brug bij hoge snelheid
(= meer voortwaartse druk).

Toegevoegd na 3 uur:
plat bruggetje > rij snel. Zie uitleg boven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een plat bruggetje: zo snel mogelijk.
Immers, bij een waanzinnig hoge snelheid zou je zelfs geen bruggetje nodig hebben (theoretisch dan).

bij een bruggetje dat omhoog en naar beneden gaat: langzaam. Bij een hoge snelheid ga je je afzetten tegen de brug om de voorwaartse snelheid om te zetten in een (gedeeltelijke) snehied naar boven. Dit geeft een extra kracht op de brug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding