Kan je water laten koken (gasvorming) door het samenpersen hiervan in een cilinder? (als een diesel)

Door water te koken krijg je stoom.
Hierdoor ontstaat druk (stoomturbine, motor)
Een diesel motor werkt met diesel.
door dit onder hoge druk in een cilinder te spuiten, en samen te persen d.m.v. de zuiger ontbrand dit en krijg je
je vermogen.

Kan dit idee ook met water (nevel) door dit onder hoge druk te brengen in een cilinder, waardoor dit stoom word en je een werkende slag krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
2.4K

Antwoorden (6)

Ja kan heel goed. Probeer het volgende: neem een fietsventiel en stop deze in een kurk (even voorboren). Neem een PET=fles en vul deze voor de helft met water, stop de kurk erop. Koppel een fietspomp aan het ventiel en pompen maar... na wat pompen vliegt de PET-fles de lucht in! Door de druk wordt het water kokend en verlaat de fles en gaat daarom omhoog.

Maak van piepschuim "flensjes" zodat de PETfles kan staan. Het hoogste gaat een 2L Coca Cola fles! Wel laarzen aandoen anders word je zo nat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope: Het water zal juist niet gaan koken onder druk: door de drukverhoging wordt het kookpunt hoger. Daarnaast kun je water helemaal niet samenpersen, tenminste niet onder aardse omstandigheden. In jouw waterraket voorbeeld wordt het water niet warm en gaat al helemaal niet koken. Helaas een min voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoog in de bergen waar er lagere luchtdruk is, kookt het water al een flink stuk beneden de 100 graden, bij een hogere luchtdruk zal het dus pas veel later( hoger) gaan koken.
Dus hoe meer druk , hoe langer het duurt voordat het water gaat koken.
Neen dat zal niet lukken want water kan niet ontbranden en dus geen kracht opwekken.
De mazout ontbrandt doordat:
1 de verbrandingskamer een hoge temperatuur heeft en
2 omdat de diesel er onder hoge druk ingespoten wordt via een verstuiver waardoor die kan atomiseren (vernevelen)

Als vloeistof, zelfs onderdruk en temperatuur zou die niet ontbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt niet omdat je water niet kan samendrukken. Je cylinder gaat kapot als je het probeert.

Als je hard genoeg duwt zal er misschien voldoende temperatuurverhoging optreden om stoom op te wekken als je de druk weer verlaagt, MAAR: de energie die daarbij vrijkomt kan nooit hoger zijn dan wat je er in gestopt hebt bij het samendrukken (en er gaan nog verliezen af).

Helaas, je hebt geen 'gratis' energiebron ontdekt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water kun je laten koken juist door de druk te verlagen, bij lage druk daalt de temperatuur waarop water kookt. Bij verhoging van de druk zal het kookpunt juist verhogen.
Het inspuiten van water onder hoge druk in een cylinder heeft alleen een toepassing in hoogrendement dubbelwerkende stoommachines.
Daar zal de druk in een cylinder met oververhitte stoom juist afnemen als er water ingespoten wordt zodat de stoom condenseert en de cylinder extra onderdruk heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water gaat niet koken als je de druk verhoogt. Dat kun je wel doen door de druk te verlagen. Je kunt dat eenvoudig inzien door te bedenken dat watermoleculen in een gas veel verder van elkaar zitten dan in vloeibare fase. Druk je die vloeibare watermassa samen, dan gaan die watermoleculen alleen maar dichter op elkaar zitten. Je zou, in extremis, de druk zo hoog kunnen opvoeren dat water vast wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dit gaat niet.

Een diesel motor werkt ook niet door het samenpersen van diesel maar door het samenpersen van lucht.
Deze lucht wordt hierdoor heet.
Wanneer er vervolgens diesel in wordt gespoten verdampt en verbrandt dit direct door de hoge temperatuur (een benzinemotor zou hier een vonkje van de bougie voor moeten krijgen).
Door de extra warmte door de verbranding van de diesel en het onstaan van verbrandingsgassen wordt de druk in de cylinder nog hoger waardoor er genoeg energie wordt verkregen om de andere cylinders ook lucht te laten samenpersen en ook nog de auto te laten rijden.

Als je water gebruikt ipv diesel dan zal het water misschien verdampen ( ik denk het niet bij deze hoge druk), maar als het zou gebeuren zal de temperatuur in de cylinder snel zakken door de gebruikte energie voor het verdampen van water.
Als de cylinder vervolgens verder naar beneden gaat zal de druk verder dalen en de temperatuur in de cylinder verder zakken.
Uiteindelijk eindig je weer met dezelfde hoeveelheid lucht met daarin wat waterdamp en waterdruppels.
Er is geen energie gemaakt waardoor de motor verder kan draaien, laat staan de auto laten bewegen.