Waarom kun je een zaagblad met hard metalen tanden maar 1 keer slijpen?

Op mijn stage lieten ze eens in de zoveel tijd de botte zaagbladen 1x slijpen. Daarna scheen het niet meer te kunnen.

Wie weet waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
2K

Antwoorden (3)

Het is een zeer dunne laag welke gehard is, die kan u maar eenmalig slijpen want dan is die geharde laag weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de geharde blokjes (tanden) die machinaal op het blad gelast zijn, zijn niet door en door gehard, maar alleen de buitenste laag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij dure zaagbladen kan u meerdere malen slijpen maar aangezien ze maar éénmaal laten slijpen wijst het erop dat het de goedkoopste zijn.
Bladen zoals afgebeeld kan je gerust meerdere keren slijpen.
Heb zelf bij een van de grootste houtverwerkers van het land gewerkt en daar werden ze echt vaker dan één keer geslepen.
Of ze hebben bij jou stage wel hele goedkope bladen gebruikt,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan ook zaagbladen die geen hard metalen puntjes hebben. Deze zijn wel meerdere keren te slijpen idd.
Is dat niet het soort zaagblad waar jij het over hebt? Of ben ik nu bijdehand? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet overigens niet of het zaagblad op de foto hard metalen tanden heeft of niet. Maar ik bedoel zo'n zaagblad waarvan de tanden zwart zijn. Net als bij een HP handzaag.
Op de foto is duidelijk te zien dat de tanden gesoldeerd zijn (met zilver)
Dit duidt op hardmetaal (wolfram-carbide)
Dit is meerdere malen te slijpen met een diamantslijpschijf totdat het hardmetaal verdwenen is. Dan kom je op het zachte moedermateriaal en kun je het beschouwen als oud-ijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, Bedankt! Jij weet waar je het over hebt.