Waarom zijn op tribunetrappen geen trapleuningen vereist, terwijl ze wel gebruikelijk zijn in b.v. trappenhuizen van woningen?

In het voetbalstadion Euroborg in Groningen zijn geen tribunetrapleuningen aangebracht. Ik vind dat gevaarlijk. Je kunt er struikelen, uitglijden, enz. Tribunetrapleuningen aan weerszijden zouden de vluchtwegen bij calamiteiten kunnen belemmeren. Dan maar leuningen in het midden van de trappen. Maar dan wordt het uitzicht vanuit tribuneplaatsen op het veld belemmerd. Ik zou zeggen, breng dan doorzichtige leuningen aan. Ik vind ondanks alles, dat er wel houvast op de tribunes moet zijn. Ik snap niet, dat verantwoordelijke instanties dat zomaar toestaan. Veel te gevaarlijk. Wordt hier met twee maten gemeten bij tribunetrappen en bij woningportiektrappen? Hoe zit dat? FC Groningen zegt, dat ze aan alle veiligheidseisen voldoen en dat de situatie huns inziens niet gevaarlijk is.

11 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Antwoorden (2)

Dan zou je om de 2 meter een leuning moeten aanbrengen en een tribune heeft wel de vorm van een trap maar niet de functie. De meeste tijd wordt er niet bewogen (zeker als FC Groningen speelt).

Doorzichtige leuningen zouden levensgevaarlijk zijn, die zie dus niet, struikel en gebuitel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Op een trappenhuis in woningportieken wordt ook meestentijds niet bewogen, alleen als mensen naar woningen gaan en er weer vandaan gaan.
Doorzichtige leuningen mogen wat mij betreft wel een kleurtje hebben, als ze maar doorzichtig zijn.
Dit hoeft meestal niet omdat de treden zeer diep zijn.
De hoogte van de trede is normaal terwijl de diepte (voor tot achterkant vh horizontaal vlak) meestal dezelfde maten heeft als de stoeldiepte + gaanpad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
De tribunetrappen bij FC Groningen zijn stijl en op de hoogste tribues zeer stijl.
corzijlstra
11 jaar geleden
Tribues moet zijn tribunes. Het woord diepte kan tot verwarring leiden. Volgens mij is de hoogte de diepte. Breedte lijkt mij beter. De diepte die jij bedoelt is dus de breedte. De traptreden bij FC Groningen zijn zeker niet breed maar wel diep/hoog. Volgens mij is de mate van stijheid omgekeerd afhankelijk van de breedte en de diepte/hoogte van de treden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cor....., uw uitleg slaat nergens op en voor een schrijffoutje maakt men opmerking. Die verwarring is er enkel als u die wilt en er niets van begrijpt.
Bij mij en de meeste mensen is breedte is nog altijd van links naar rechts, hoogte de opstap maar niet de diepte en met diepte bedoeld men van voor naar achter.