Zonnepannelen, meerfasig of niet?

Ik heb 24 zonnepannelen, die samen een vermogen opwekken van 6000 KWu. Ik ben monofasig aangesloten, moet ik nu naar meerfasig gaan? Eandis (netwerkbeheerder) zegt van wel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KWu bestaat niet; het is KWh. Dat is een eenheid voor energie, niet vermogen. Dus ik neem aan dat je KW bedoeld. Anders moet het KWh per jaar zijn bijvoorbeeld.

Antwoorden (2)

Het schijn dat bij monofasig de spanning te hoog kan oplopen, vooral als in de straat waar je woont meerdere zonnepanelen zijn aangesloten.
Dan wordt de stroomproductie automatisch uit geschakeld.
Vandaar dat Eandis meerfasig aan raadt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zal je alleen kunnen krijgen als je de kwalitatief wat mindere omvormers hebt, deze kunnnen misschien hoger uit pakken dan de 230volt, maar een normale zonnecel set zal gewoon 230 volt terug leveren, en zal dus de netspanning niet omhoog brengen
De spanning kan nooit te hoog oplopen, je levert gewoon 230Volt terug in het net, dus dat zal daardoor geen 240 of 250 volt worden.

Wel moet je even met het volgende rekening houden:

Wat voor hoofdzekering heb je? (de zekering van de energie leverancier, onder je meter)

Soms kan je deze gewoon zien zitten, gewone automaten (schakelaars net als in een modernere groepenkast)

Stel je hebt een 3-fase aansluiting, met 3x25 ampere (een veel voorkomende aansluiting voor een woonhuis)

Dan kan je dus maximaal 25 ampere trekken op 1 fase, maar.. ook maar maximaal 25 ampere terug leveren over 1 fase, anders zal hij er ook uit klappen!

Stel je zonne energie set behaalt de max van 6000Watt:

I=P:U (stroom is vermogen gedeeld door de spanning)

?=6000:230, = 26,09 Ampere.

In dit geval zal je geluk hebben, een zekering kan altijd kortstondig meer aan, en je zal ook verliezen hebben in je omvormer die van de gelijkspanning van je panelen de 230V wisselspanning maakt.

stel je gebruikt op een bepaalt moment geen stroom, maar levert volop, dan zou je dus theoretisch op die 26,09 ampere komen. Maar in de praktijk zal het meevallen. En zal er dus waarschijnlijk net geen hooftzekering uit klappen.

Wanneer je op die fase ook nog bijv een wasmachine aan hebt staan die 3000Watt trekt, lever je dus nog maar de helft van de 6000Watt, oftewel 13 ampere terug.

Om een heel lang verhaal kort te maken, in jou geval zou het mooier zijn om het te verdelen over 3 fases, maar nodig is het nog (net) niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja,.. ligt natuurlijk wel aan je eigen waarde van de hoofdzekering dus!.. Mocht je minder dan 25 ampere hoofdzekeringen hebben, dan is het wel nodig te gaan verdelen over 3 fasen, bij een hogere amperage is er al helemaal geen probleem meer.