Wat zijn de deelsystemen van een zonnepaneel?

Graag uitleg.

gr. van Gavin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Een zonnepaneel zit redelijk simpel in elkaar. Van voor naar achter:

- de glasplaat
- smelt folie
- de zonnecellen
- die onderling verbonden zijn met strips van vertind koper
- de onderkant van de ene cel is verbonden met de bovenkant van de andere cel
- deze keten van cellen gaat zigzag over het paneel. De uiteinden van de keten komt meestal bij het midden van een korte zijkant bij elkaar.
- dan weer een laag smeltfolie
- een een sterke afdeklaag plastic.

Dit pakket wordt onder vacuum verhit, zodat de smeltfolie smelt en de cellen en strips geheel in deze kunststof zijn ingebed.
-Daarna komt met kit, of lijm een kabel aansluitpunt op de aansluitpunten van de strips.
- Daar worden dan weer de beide kabels aan verbonden.
- In het aansluitpunt, en/of elders in de string cellen, zitten nog enkele diodes. Deze geven de stoom door als een deel van de cellen in de schaduw ligt, of het hele paneel en andere panelen liggen wel in de zon.

De panelen worden weer onderling in serie verbonden, net als de cellen op het paneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een beetje "off-topic", maar het idee is toch dat door EM-straling een fotonenstroom (of hoe het ook genoemd wordt) veroorzaakt, of heb ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, de cellen in het paneel zijn lichtgevoelig, fotonen (het licht) slaan elektronen los.
Een gedeelte van die elektronen haalt het oppervlak van de cel en wordt stroom.
Een ander deel wordt weer door een atoom ingevangen. EM-straling, licht en fotonen zijn volgens mij hetzelfde.
Elektriciteit is een stroom elektronen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!