Waarom hebben mensen het vaak over DE zondag.

Dus: Wij eten Chinees op de zondag.
ipv: Wij eten zondags Chinees.
of
Ik doe de was op de maandag

Ik ben zeker niet op zoek naar een grammaticaal antwoord
Het is iets anders waarom mensen zich aldus uitlaten.
Maar wat is dat?
Wie het weet of een vermoeden heeft mag het zeggen!

Toegevoegd na 1 dag:
Bijvoorbeeld een advertentie bij de slagerij:
"Wij zoeken een leuke collega voor de zaterdag"
of
"Champions league voetbal, o, dat is meestal op de woensdag."

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dialect. Ik heb het nog nooit gehoord.

Antwoorden (5)

De meeste mensen houden van overzicht, dus gaan ze alles indelen en verdelen, ook nemen ze dan gewoontes van een ander over, zoals maandag wasdag en op zaterdag geen warm eten en op zondag soep enz.
En ja zondag is voor velen een speciale dag, ze zijn dan thuis en willen iets extra's doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om op die dag de NADRUK te leggen.
Misschien om zo hun voornemen voor die dag te "verankeren",ook al doen ze dat kennelijk onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik denk dat het komt om nadrukkelijk te zeggen dat je het iedere zondag doet.

In plaats van
Wij eten chinees op zondag.
Nu zeg je dat je komende zondag chinees eet.

zegt hij dus,
wij eten chinees op de zondag.
Let wel op, nu zeg je eigenlijk dat je iedere zondag chinees eet. Want op de zondag, eet je chinees.
Je legt er geen nadruk op, zoals een ander antwoord formuleert.

De vergelijking die jij doet:
Wij eten chinees op de zondag en wij eten zondags chinees lijkt mij niet helemaal correct omdat je twee verschillende zinsopbouwen gebruikt.

Wij eten zondags chinees is eigenlijk wij eten iedere zondag chinees, wat je ook zegt wij eten chinees op de zondag.

des te langer ik me bezig houd met het antwoorden van deze vraag, des te beter ''wij eten chinees op de zondag'' klinkt:S

Toegevoegd na 1 dag:
@ je vraag uitbreiding;

Dat doen dus ze om aan te tonen dat ze iedere zaterdag of woensdag beschikbaar moeten zijn, en ook niet meer. Dus wij zoeken mensen op de woensdag. Dat betekend alleen woensdag, niet meer en niet minder.

Als je zegt
'Wij zoeken mensen voor zaterdag''
Dan zou je niet expliciet vermelden dat het om iedere zaterdag zou gaan, EN je meld ook niet dat het ALLEEN om de zaterdag gaat. Oeps, nu zei ik het zelf per ongeluk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder aan een religieuze oorsprong. De zondag was de laatste dag van de week en tevens DE rustdag, voorgeschreven en opgelegd door de kerk. Het krijgt een extra karakter door het, enigszins, verschillend taalgebruik in het Noorden en het Zuiden. Meen ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen de mensen om duidelijk aan te geven dat het over een algemeenheid gaat. Als je alleen ''zondag'' zou zeggen, denkt men al gauw aan aanstaande zondag. Door het woordje DE toe te voegen wordt duidelijker gemaakt dat het
(in principe) om elke zondag gaat en niet speciaal komende zondag

Bijvoorbeeld:
Fietsen doe ik op zondag
Gevoelsmatig weet je niet zeker welke zondag bedoeld wordt.

Fietsen doe ik op de zondag
Nu is duidelijk dat zondags de standaard fietsdag is.

Toegevoegd na 7 uur:
''de zondag'' is ook duidelijker dan ''zondags'',
2 klinkers achter elkaar uitspreken is vervelender (gs),
en on-verstaanbaarder.
Taal is levendig en iemand is ooit ermee begonnen
DE toe te voegen en blijkbaar succesvol, want het betekent hetzelfde en daardoor is het doorvelen overgenomen.
Mijn antwoord komt er dus op neer, dat het vooral
duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, maar ik ben bang dat dit een grammaticale uitleg is, daar was ik niet naar op zoek. Het gaat om het verschil tussen: Fietsen doe ik zondags
Fietsen doe ik op de zondag En dan de niet grammaticale uitleg