Waarom blijven sommige mensen die een tsunami hun stad zien verwoesten, de gebeurtenissen filmen in plaats van te vluchten ?

IVM de Tsunami op 11-03-2011, sommige mensen in Japan blijven filmen terwijl het water rijst en gebouwen en auto's voorbij spoelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Als je bovenop een stevig gebouw staat, ben je stukken veiliger dan wanneer je gillend door de straat rent voor een enorme bulldozer van afval, modder, auto's en stukken huis uit. Het heeft in zo'n geval geen enkele zin om te vluchten.

En waarschijnlijk geeft die camera houvast en het gevoel dat je tenminste nog IETS kunt doen (in plaats van alleen maar in paniek raken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje het zelfde als met kinderen bij de tandarts. Ze durven niet en willen hard wegrennen, maar ze vinden het ook spannend. Dit is hetzelfde. De Japanners staan doodsangsten uit, maar willen ook zien waar ze bang voor zijn. En sommige mensen willen amateur-beelden maken voor de televisie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar zouden ze heen moeten vluchten? Ze hadden hoogstwaarschijnlijk geen tijd om nog iets te doen, dus blijven ze maar gewoon bij hun meeste vertrouwde plek: hun huis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat filmpje van jou lijkt alsof het door professionele mensen is gefilmd. Die hadden vast maatregelen getroffen en wisten waar ze mee bezig waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook wel willen weten wat de wetenschappelijke verklaring daarvoor is. Zelf denk ik dat het komt omdat je: - niks anders kunt
- dan iets hebt waar je grip op hebt
- je niet kunt vluchten
- je je verantwoordelijk voelt om het vast te leggen voor latere hulpverleners
- je hoopt dat je er nog wat goeds van kan maken (dat jouw filmpje op tv komt ofzo)?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk dat jouw filmpje deels door profs gemaakt is, journalisten leven ervan om dit soort informatie aan te leveren.
Verder kan ik me voorstellen dat je denkt dat je zelf stevig staat. Het water komt wel, en je ziet dat het veel meeneemt, maar het ziet er meer uit als een rivier dan als een angstaanjagende waterval. Ik denk dat mensen de kracht van het water onderschatten en de kracht van het gebouw waar ze op staan overschatten. Dat het gebouw waar jij op staat zou kunnen omvallen? Dat geloof je bijna niet denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het 1e deel van film stroomt het water eerst maar licht, daarna gaat het erg snel. Als het water niet snel gaat, dan denk de vast, oh, valt wel mee, gewoon hoog water, lekker filmen. Je ziet wel dat ze hoger staan dan gewoon de weg, ik denk dat ze zo omhoog kunnen vluchten, dus filmen tot het kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze niet geloven dat dit hun kan overkomen en ze daardoor in levensgevaar zijn om aan te overlijden.
Anders is het de ego, dat hun filmpje wereld nieuws is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat degene die dit filmde (terecht of onterecht???, blijkbaar terecht want hij is niet meegesleurd) dacht dat hij niet in gevaar was.

Iemand die in paniek is krijgt dit echt niet voor elkaar.

Sommige mensen reageren enorm koelbloedig in moeilijke siutaties terwijl anderen (terwijl die situatie soms minder nijpend is) volledig in paniek raken.
amigo