Is er ooit een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het IQ van menselijke rassen? En wat is daarvan de conclusie ?

Ik weet en besef hoe gevoelig dit onderwerp ligt en ik kan me voorstellen dat zelfs serieuze wetenschappers voor een dergelijk onderzoek terugdeinzen. Toch kan de kennis hierover bijzonder interessant zijn vooropgesteld dat intelligentie niets zegt over de intrinsieke waarde die een mens heeft, maar wel b.v. over de ontplooiingskansen in een globaliserende wereld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschap kan de mens niet verdelen in rassen. Jou vraag is dus gebaseerd op een aanname die niet wetenschappelijk onderbouwd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
etnische groeperingen dan. maar dat is een woordenspelletje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappers gaan uit van één menselijk ras. Je kan dus geen wetenschappelijk onderzoek doen naar iets dat in wetenschappelijke zin niet bestaat. Eenvoudiger geformuleerd: Er bestaan geen mensen rassen. Zie bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras

Antwoorden (3)

Ja, het is gedaan.

Ja, de resultaten waren stereotiep; Aziaten scoorden beter dan Europeanen, die scoorden weer beter dan Amerikanen, die scoorden weer beter dan Afrikanen.

Dit alles is ook niet veel meer dan je zou kunnen verwachten wanneer je rekening houdt met de culturen en achtergronden die er zijn. Afrikanen scoorden voornamelijk lager omdat het onderwijs er slechter geregeld is, de infrastructuur niet toereikend is, en de politieke situatie vaak instabiel is. Amerikanen scoorden lager omdat er vanuit religieuze kant verstoringen zijn in het wetenschappelijke onderwijs. Aziaten scoorden hoger omdat zij van oudsher een cultuur van respect voor mensen in hogere functie en het nastreven van perfectie hebben.

Etnische groepen in dezelfde gebieden scoorden nagenoeg gelijk. Als de omstandigheden en de context hetzelfde zijn, blijken de verschillen dus grotendeels recht te trekken. Ik zeg grotendeels inderdaad, omdat er toch wat kleine verschillen bleven bestaan. Maar zo blijven er ook kleine verschillen bestaan in andere kenmerken, dus echt schokkend is het niet. Bovendien zijn het trendcijfers, geen absolute wetmatigheden.

Toegevoegd na 10 uur:
Op veler verzoek (ik had ook beter moeten weten dan deze vraag beantwoorden voordat ik naar kantoor ging);

Een bron moet ik jullie helaas schuldig blijven. Ik kan me nog duidelijk herinneren dat ik dit ergens gelezen heb met deze resultaten (waarbij "Aziaten" gelezen moet worden als "Oost-Aziaten", zijnde Chinees, Koreaans, Japans, die streek), en ook de verklaringen die ik gegeven heb.

Echter, aangezien dit niet in mijn grootste interessegebied zit, heb ik niet de moeite genomen de bron voor mezelf (en dus tegelijk eventueel anderen) te bewaren. Ik vind dit soort van onderzoeken namelijk niet relevant genoeg om regelmatig mee rond te smijten, daar je in mijn optiek betere resultaten behaalt door de mensen individueel te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel zulke onderzoeken geweest. Maar het is lastig. Door de verschillen - zoals welke kennis mensen kunnen verkrijgen, op welke wijze vaardigheden worden aangeleerd, op welke leeftijd er voor het eerst onderwijs kan worden gevolgd, welke mens-/maatschappij-/en wereldbeelden er bestaan in de samenleving e.d. - is het vrijwel onmogelijk om mensen over de hele wereld een zelfde test af te nemen, waardoor je geen gelijk geijkte instrumenten hebt om de iq's te meten.
En als er wel een dergelijk onderzoek zou zijn geweest en er zou een eenduidig antwoord uitkomen, dan zou ik er persoonlijk aan twijfelen gezien de bovenstaande argumenten.
Het is wel interessant en er zou zeker heel interessant antropologisch/sociologisch/psychologisch onderzoek naar kunnen worden gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij nog even de aanvulling dat een iq test altijd cultureel bepaald is door de maker ervan, hoe graag de wetenschapper ook zou willen dat de test een objectief oordeel kan geven van de vaardigheden van de onderzochte persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk deze lijst maar eens we zijn nog niet zo gek.