kunnen oudere mensen nog goed leren? zijn er voorbeelden?

ook al ben ik soms door de war en snap ik het niet zo heel goed meer. ik zou willen weten of ik nog iets kan studeren. alleen puur om te weten of ik dat zou kunnen.
nou wil ik vragen of er oudere mensen zijn die nog met een studie zijn begonnen. wie deden het en wat leren ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nou en of dat kan, de 98 jarige Miep Schilt uit Maarssen kan het ook, dus jij zeker Pruts!

http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/4/wa/Ublad/archief?id=1035531
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Oudere mensen kunnen goed leren juist omdat ze op hoge leeftijd een studie onderwerp kiezen die ze interesant vinden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ikzelf begin over enkele decennia aan een cursus animatie.

Lijkt me erg interesant, sorry ik bedoel reanimatie!

Ik was te snel met het aanklikken van de button "antwoord bewerken" maar op deze manier herstel ik mezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Gerrit,dat gaat nog redelijk. Ik heb tot 2 jaar geleden een cursus engels gedaan en ben nu in staat het te lezen. Ben gestopt,omdat de lerares er mee kapte. Je moet het wel een keertje vaker over lezen,of hardop lezen,maar zolang de grijze celletjes het nog doen,lukt het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan nog zat, misschien doe je er wat langer over maar een mens kan gelukkig zijn/haar hele leeftijd leren en bijleren.
Je kent vast het gezegde wel, men is nooit te oud om te leren, nou waar wacht je nog op, nu beginnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha,ha, dankjewel.
Mijn vader was bouwtechnisch ingenieur. Toen zijn pensioen in zicht kwam, besloot hij zijn jeugddroom te verwezenlijken, en is, naast zijn fulltime baan, een tweejarige opleiding tot sportmasseur gaan doen.
Hij heeft deze opleiding cum laude gehaald.

Eenmaal gepensioneeerd kon hij zijn eigen praktijk openen, en heeft toen zelfs nog een nieuwe therapie ontwikkeld voor bepaalde specifieke problemen.

Hoezo niet meer goed kunnen leren op oudere leeftijd?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder heeft zo rond haar 65ste jaren les gehad op de moeder-Mavo in 4 vakken waaronder 2 vreemde talen.
Als tiener mocht ze van haar ouders niet verder leren en dat heeft ze later proberen in te halen. Knap hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker kan dat wel. Het onthouden en het snappen gaat misschien niet meer zo vlot als bij jongeren.
Maar het voordeel is dat je een onderwerp kan nemen
waarin je echt geïnteresseerd bent.

Juist veel oudere mensen gaan naar een Volkshogeschool of Volksuniversiteit om daar bijvoorbeeld kunstgeschiedenis of een taal of fotografie of psychologie te studeren.
In je eigen tempo.

Ik heb tot mijn 50ste een serieuze studie gedaan, een avond in de week naar school en een half weekend studeren en iedere keer de zenuwen voor een examen....
En dat naast mijn full-time baan.

Dat wil ik niet meer, maar er zijn genoeg leuke en interessante cursussen die je kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gerrit,
Gisteren 70 geworden en ik lees elke dag een paar uur in engelstalige studieboeken op universitair niveau. Het probleem is niet dat je het niet snapt of niet kan onthouden, maar waar je je nieuwe kennis eventueel voor kan gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die PrutsEinstein;

Sterker nog ik heb zelf gemerkt dat je op latere leeftijd (ben zelf 48) waarschijnlijk beter kunt leren dan wanneer je jong bent. Als je er maar wel voor zorgt dat je iets leert waar je interesse in hebt en zelf voor kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vermogen om te leren is hetzelfde. De energie die nodig is om dit kunnen is alleen afgenomen, als gevolg lichamelijke slijtage. De geest blijft ongebroken.

Ik denk dat veel oudere mensen DENKEN dat ze niet meer goed kunnen leren als gevolg van de onzekerheid die is ontstaan doordat je je bewust wordt van het feit dat je lichaam aan het slijten is.