Ja hoor
een k9 hond bijvoorbeeld..!

Toegevoegd na 11 minuten:
bijvoorbeeld als je deze hond positief opvoed, dan wordt die als een hele mooie speelgoed.
Maar als je hem negatief opvoed, dan wordt die en Terminator..! (moordenaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom heeft die hond zo'n gek pakje aan? Is dit een leernicht-terminator hond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat maakt hem nog niet net zo intelligent als de mens. de mens heeft bijvoorbeeld een vrij unieke mogelijkheid om de opvoeding te negeren en zich juist als het tegenovergestelde kan gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is dat een pitbull, en volgens mij mag je die niet hebben.
Net zo slim niet... er bestaan echter wel heel inteligente dieren. Papegaai achtigen bijvoorbeeld. Ik heb ook een zeer intelligente hond gehad. Deze kon kleuren sorteren, veel oefeningen, spellen en bijzondere sporten. Was erg leuk dier.

Witte haaien schijnen ook erg intelligen te zijn.
Evenals dolfijnen.

Dit zegt wikipedia: Het verstand is volgens sommigen geen exclusief menselijk vermogen. De zoogdieren en sommige andere zogenaamde hogere diersoorten hebben waarschijnlijk een verstand en vertonen een zekere mate van leergedrag, dat echter van een andere orde is dan het onze: minder complex en weinig-creatief. Dieren-intelligentie is beduidend minder ontwikkeld dan bij de gemiddelde mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is een dolfijn net zo slim als een mens, misschien wel slimmer, omdat die zich niet zo druk maakt.

Er bestaan ook dieren, die net zo awesome zijn als een mens. Bijvoorbeeld de Bearotaur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je daar nou een minduim op geven? Het is Bearotaur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je zelf ook wel snapt dat dat een min is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je niet goed genoeg naar het plaatje gekeken... Bearotaur!
Om eerlijk te zijn : ik denk dat we het niet weten en ook niet kunnen weten .

Misschien zijn dolfijnen en walvissen net zo slim als mensen, en ze kunnen ook "praten " met elkaar ( walvissen 'gezang' , klikgeluidjes van dolfijnen ) . Ze hebben in ieder geval een complexe sociale omgang met elkaar .

Maar ze zitten vast in hun zeezoogdierlichaam. En kunnen daardoor niet "bewijzen " hoe intelligent ze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van chimpagnees is bekend dat ze slimmer zijn dan de mens als het neerkomt op het spelen van onderstaand spelletje waarbij je zo snel mogelijk een reeks getallen (die willekeurig op een beeldscherm staan) moet toetsen.

Ik zou zeggen, probeer meer eens...
(maar ja, wat is 'slimmer' eigenlijk?)

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens zijn er zo wel meer voorbeelden te noemen. Kraaien verslaan mensen met betrekking tot het geheugen. Naar het schijnt vergeten zij nooit een gezicht, in tegenstelling tot mensen... (zie artikel onderaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb bij een paar vragen een reactie gezet.
dus kan je bekijken wat ik ervan vind.

je kan niet echt achterhalen wat "slim" is.
ik denk dat de vragensteller intelligentie bedoeld.
en in dat geval is de mens slimmer, omdat de mens bepaalde, vrij unieke, mogelijkheden heeft.

bedoeld de vragensteller slim in de zin verstandig, denk ik het tegenovergestelde.
dieren vertrouwen op instinct.
mensen niet meer.
mensen hebben bepaalde ideeen ontwikkeld en hun instincten opzij gelegd.
eigenlijk is dat best wel dom.
kijk maar eens wat de mens zichzelf aandoet met al het verdriet over de dood, of pijn omdat mensen je in elkaar slaan omdat ze respect willen.
kijk maar wat we de milieu aandoen met al onze vervuiling.
en dat allemaal omdat we kunnen denken.
omdat we gedachtes en gevoelens kunnen ontwikkelen.

dieren hebben dat dus niet.
daarom zijn ze verstandiger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slimheid definieert als in 'kunnen oplossen van menselijke problemen / raadsels': nee, die zijn er niet.
Als je slimheid definieert als in 'de hoeveelheid informatie die de hersenen kunnen verwerken': dan denk ik dat elk dier dat grotere hersenen heeft dan de mens, slimmer is. Alleen zouden zij niks hebben aan die slimheid in een leven met 'mensachtige omstandigheden': de hersencapaciteit gaat vaak op in 't verwerken van bepaalde waarnemingen die bij mensen niet van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Hitchhiker's guide to the galaxy wel: "For instance, on the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much - the wheel, New York, wars and so on - whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man - for precisely the same reasons."

Maar even serieus:
Het hangt natuurlijk af van je definitie van slim. Dingen die voor ons nuttig zijn, zijn het voor andere diersoorten niet, en andersom.

Volgens mij komen chimpansees het dichtst in de buurt van mensen, qua intelligentie. Als je geinteresseerd bent, moet je de boeken of columns van Frans de Waal eens lezen, je staat versteld.

Overigens schijnen varkens ook flink intelligent te zijn, je kan hen zelfs makkelijke computerspelletjes aanleren, waarbij ze eerst een foto zien, en later 2 foto's (1 die ze daarvoor ook zagen, 1 nieuwe) en dan moesten ze met de muis de juiste aanklikken.
Bij honden lukt dat overigens niet, die schijnen het verband tussen de muis bewegen en een cursor die op het beeldscherm beweegt niet te begrijpen.
(bron 1)

Ook las ik eens dat kraaien zwaartekracht begrijpen, foto's waarop iets zweeft, schijnen ze opvallend langer naar te kijken dan naar foto's waar alles klopt.
(bron 2)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slimst weet ik niet, maar zij waren wel de grote baas van de aarde, dat wel. Dus dan waarschijnlijk ook wel heel slim.
Een Aap die is slim maar ik denk niet net zo slim als een mens ik denk geen een dier is net zo slim of slimmer dan een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks het feit dat wij ook zoogdieren zijn, zijn wij een apart soort dier. Wij gebruiken onze intelligentie nl. voor allerlei dingen die niet met overleven te maken hebben, en dat doen alle andere dieren niet - die zijn altijd aan het overleven.
Daardoor kunnen dieren hele specialistische eigenschappen hebben, die wij mensen niet hebben ontwikkeld, omdat dit blijkbaar niet nodig was voor het overleven van het diertje 'mens'.
Zoals hierboven al genoemd : de dolfijnen, die net zulke grote hersenen hebben als de mens, maar met hun sonar kunnen zij wat wij helemaal niet kunnen. Altruïsme wordt bij de chimps gezien, als bijv. een mannetje solliciteert naar de rang alpha-aap : hij zal dan lekkere hapjes delen met de rest van de groep, om te laten zien wat een geschikte peer hij is. Maar de Bonovo's gaan nog een stapje verder : vóór die tot verdeling van eten overgaan, vrijen ze eerst met elkaar, waarna dat delen heel vreedzaam gebeurt. Olifanten weten zelfs na 80 jaar nog, hoe ze als babies door de matriarch naar waterplekken geleid zijn, en vinden zonder probleem die plek terug.
En zelfs een moeder-pimpelmees probeert het ene verlamde pootje van één van haar kinderen op de tak te zetten waar dat pootje langsbungelt......

Maar zo min als je een vogel, zoogdier, vis, of primaat met elkaar kunt vergelijken, kan je ze met de mens vergelijken.
Ieder dier heeft de intelligentie die het nodig heeft om te overleven.
Bij de mens is dat misschien een beetje heel ver weggezakt, maar basaal zit het er wél in, getuige hoe bijv. mensen in levensgevaarlijke situaties reageren, bijv na een vliegtuigcrash, dat ze elkaar vertrappen om wég te komen van het vuur. En met verstand bereiden sommige mensen zich ook voor op bijv. een atoomoorlog, door schuilmogelijkheden te kreëeren waar ze joost-mag-weten-hoelang kunnen overleven. En denk dan maar niet, dat je daar zomaar in mag, als het zover zou komen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens wordt vaak als uniek en intelligenter gezien als dieren door een paar eigenschappen: allereerst de aanwezigheid van zelfherkenning - als je in een spiegel kijkt weet je dat je jezelf ziet. De meeste dieren kunnen dat niet, varkens wel, net als dolfijnen. een tweede eigenschap is de mogelijkheid om met elkaar te kunnen communiceren, wat veel dieren doen. Een derde, zwaarwegender criterium is de mogelijkheid tot abstract denken: een pan opstellen bijvoorbeeld, de uitkomst van een gebeurtenis 'voorspellen' zonder dat je het eerder hebt meegemaakt en het coördineren van een plan - een grotere groep aanvoeren om ervoor te zorgen dat het slaagt. Dat gebeurt in enige mate bij bijvoorbeeld wolven die in troepen jagen, maar dat gaat meer op instinkt dat op intelligentie. Het meest extreme voorbeeld dat ik ken is op youtube te vinden (zie bron, ongeveer 6 minuten het filmpje in)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee da is er niet, want een mens die bezit een gedachte en daarom kan mens denken voordat ie iets doet. met het denkwijze van ons verschillen wij heel veel van dieren want dieren kunnen niet denken en bij hun is het anders ze zijn intellegent als je ze opvoed maar als je niks doet dan zal ie geen automatische ontwikkeling hebben. doe effe iets voor mij kijk eventjes uit de raam en zie wat een mens gedaan heeft wat de mens ontwikkeld heeft en een dier kan dat niet ze hebben een soort gedrag in zich zitten ze kunnen niet anders gaan voordoen dan wat ze werkelijk zijn en slim zijn,kan een mens in vergelijking met een dier niet vaststellen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet, van dofijnen is bekend dat zij lostaande opdrachten kunnen combineren met een uitkost die niet bedoeld zo was, maar wel goed.