Minister van propaganda?

Op wikipedia kan je lezen dat Joseph Goebbels minister van propaganda was. Het lijkt me vreemd als hij die titel in die tijd ook zou hebben gehad. Het is dan eigenlijk dat je toegeeft dat je het volk manipuleerd. In ieder geval als propaganda in die tijd dezelfde negatieve betekenis had als nu.

Dus wat ik me afvraag is of er nu ergens in de wereld een duister land is waar een minister van propaganda is die ook zo world genoemd? En wat zijn mogelijke andere namen voor dezelfde functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

'Propaganda' betekent oorspronkelijk gewoon hetzelfde als 'promotie' of 'aanprijzing'. Propaganda is de informatie die je de wereld instuurt als je iets propageert.

Denk bijvoorbeeld aan de Commissie voor de Propaganda van het Nederlandse Boek (tegenwoordig Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) dat al sinds de jaren 30 bestaat. Tegenwoordig is het beter bekend onder de afkorting CPNB, en nóg beter bekend als de organisator van de Boekenweek en de uitgever van het Boekenweekgeschenk.

In de jaren 30 had het woord 'propaganda' dan ook helemaal geen rare bijklank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In Iran wordt Rashid Hamumani de minister van propaganda (of vernietiging) genoemd omdat hij openbaar verteld over de nucleaire ambities van zijn land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bijgaande (engelse) wikipedia-site hadden (!) Brazilië, de Sovjet Unie en Ierland ook een ministerie van Propaganda.

In de positieve zin bedoeld werd propaganda
volgens mij ook wel eens "volksvoorlichting" genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Saddam's Iraq noemde me hem minister van informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Rg89fh;

Het is eerder andersom; mede door het 'werk' van Goebbels heeft het begrip propaganda een kwalijke bijklank gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joseph Goebbels vond dat hij voor de goede zaak bezig was. Dus die uitleg klopt ook op wikipedia.
Dus propaganda maken voor de nazies. Gelukkig is de tweede wereld oorlog ook niet gewonnen door de duitsers. Jammer genoeg heeft dit miljoenen mensen het leven gekost. Dat om dat deze propaganda zo sterk was en de angst bij de mensen zo groot dat ze wel met hitler meegingen. Goebbels heeft in de jaren voor de oorlog dus voor hitler mede het pad gebaand.
En naast het duitse volk zijn ook veel andere in de overige landen hier met open ogen ingelopen.
Te laat heeft men in de gaten gekregen welke gevolgen hieraan hingen.
13 jaar geleden
Propaganda is een zeer grof vorm van PR (public relations) het is eigenlijk een marketing instrument. Politiek propaganda bestaat in verschillende vormen van overheid ministeries in dictatoriale regiems tot spin dokters die achter de schermen van democratische moderne regeringen de interesses van verschillende groepen vertegenwoordigt.