Waarom zijn mensen geneigd om in paren te leven?

In de meeste gevallen leven mensen samen met z'n tweeën; als je kinderen buiten beschouwing laat. Er zijn niet heel veel mensen die ervoor gekozen hebben om alleen te leven of met z'n drieën of meer te leven. Is daar een natuurlijke verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Mensen leven in paren, omdat kleine kinderen langdurig veel zorg nodig hebben. Uit evolutionair biologisch oogpunt hebben de ouders (die de genen doorgeven) er belang bij om die kinderen te verzorgen, zodat die de genen weer verder kunnen doorgeven.

Bij veel andere diersoorten hebben de kinderen (jongen) weinig tot geen zorg nodig; deze jongen worden dan ook vaak alleen achtergelaten; de ouders leven niet in paren. Denk aan veel reptielen.

Mensenparen zijn overigens van oudsher vaak weer onderdeel van grotere groepen (clans of tribes) van losse verwanten; ook veel andere (zoog)dieren leven in zulke groepen, maar dan vooral voor veiligheid en/of om samen voedsel te zoeken/jagen.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de biologische verklaring is dat de kans dat de kans dat je eigen genen worden doorgegeven groter is als je in paren leeft.
Jaloezie als er naar een ander exemplaar van het andere geslacht gelonkt wordt, heeft dus ook een biologische reden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Zie mijn antwoord: Dit antwoord van @Haivon is onvolledig. De kans wordt alleen groter als je in paren leeft, als de kinderen veel zorg nodig hebben.