Stel: een kind wordt geslagen door de ouder. Het gebeurt waar je bij staat op straat of in de winkel. Wat doe je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag is eerder gesteld. Ik weet 't antwoord van antwoordman nog: 'Ik zou de ouder ook een klap verkopen'.

Het beste antwoord

Dit is een goede en moeilijke vraag. Het is vooral belangrijk dat je je niet zomaar gaat verwikkelen in het conflict tussen ouder en kind. Als het gaat om een zogenaamde "pedagogische tik", dan zou je eerder overkomen als "bemoeial." Bij mishandeling is het in sommige gevallen wel aangeraden om tussen te komen. Let hierbij natuurlijk ook op je eigen veiligheid. Als je jezelf niet capabel genoeg acht om kordaat tussenbeide te komen, bel dan de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland is een pedagogosche tik" ook verboden. Slaan (zo heet dit) is ten allen tijde een uiting van onmacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn gradaties in een 'tik uitdelen.' Je kan iemand aansturen door hem of haar een 'por' te geven of bijvoorbeeld een 'kletje op de poep.' Als dat niet hard is heeft dit ook geen traumatische gevolgen voor het kind zelf. Als je natuurlijk naar het Onderwijs gaat kijken, dan is het uitdelen van welke 'tik' dan ook verboden en een vorm van agressie tov het kind.

Andere antwoorden (13)

Ik heb dat een keer meegemaakt, maar toen zat ik in de auto. Ik draaide mijn raampje open en heb er wat van gezegd. Ze hield er wel mee op, maar ja dat is altijd maar een momentopname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
achtervolgen en het autonr noteren en doorgeven aan de politie of kinderbescherming ,wel alleen als een een echte gemene slag is

geen corrigerende tik

als ze lopend of met de fiets zijn spreek ik ze aan wat kun je meer doen,je kan ze slechts terug slaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of het eruit ziet als een corrigerende tik of dat het echt een complete aframmeling is.
In het eerste geval doe ik niets. Het kind zal het ongetwijfeld verdiend hebben. Een kind houd daar echt niets aan over, ik heb ook mijn aandeel corrigerende tikken wel gehad en heb daardoor wel beter mijn grenzen geleerd.

Is het echter een complete aframmeling, dan zou ik er tussen duiken en eventueel de politie bellen, want je weet niet wat er gebeurt op het moment dat je er niet meer bij bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Niets, tenzij het op mishandeling lijkt, in dat geval overweeg ik de politie in te schakelen, afhankelijk van de ernst van de situatie.

Van een corrigerende tik of een licht pak slaag is echter nog nooit iemand slechter geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
corrigerende tik.... rare term eigenlijk, zegt niks over de pedagogische motivatie. alleen dat degene die slaat vind dat hij iets moet corriceren en dat is altijd naar eigen inzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar zul je als buitenstaander zoveel mogelijk buiten moeten blijven. Als er sprake is van geweld dan is het wat anders natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
rose
14 jaar geleden
'corrigerende tik' = gevolg van slechte opvoeding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en alle oorlog en ellende in de wereld is terug te voeren op de corrigerende tik, tenminste dat argument is hier op de site al eens eerder gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slaan van een ander mens is strafbaar gesteld als mishandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het wetsartikel toevallig bij de hand waar dat zo gedefinieerd wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarbij, het doet er ook weinig toe, de overheid heeft er op deze wijze niets mee te maken hoe kinderen opgevoed worden.
Laat ik beginnen met zeggen, dat ligt aan de intentie van de oorvijg die de ouder uitdeelt. Ik keur ten eerste alle geweld tegen 'zwakkeren' mordicus af, daar vallen natuurlijk kinderen onder, bejaarden, gehandicapten en vanzelfsprekend vrouwen.
Ik zal er altijd wat van zeggen, indien ik constateer dat het geweld van corrigerende tik overgaat in een 'ram' uit pure frustratie of dergelijke.
De kans is groot dat indien ik zulks tegenkom, ik ook één of twee van mijn kinderen bij me heb, ik wil hun ook niet afschrikken en het slechte voorbeeld geven, door diegene aan te pakken. Ik zou het wel willen, maar dat kan ik als opvoeder niet maken. Maar ik zal zeker mijn postuur en mijn assertiviteit laten gelden om diegene op andere gedachten en vooral daden te brengen.

In een winkel denk ik dan aan per ongeluk expres mijn winkelwagentje tegen de schenen aan te rijden, een vernietigende blik te geven en het desbetreffende kind een knipoog.

Je mag zoveel niet als vader, als je je kinderen bij je hebt, altijd maar nadenken en anders reageren op situaties, dan de eerste gedachte je ingeeft.

Zeg wel eerlijk dat mijn kinderen me vaker in zulk soort situaties met een veelbetekenende blik op een rigoureuze andere gedachte brachten, en niet te handelen vanuit mijn eerste instinct ( welke net zo min is als de lul waarop ik dan zou reageren met een 'corrigerende tik' ) (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan niks doen alleen maar verbaasd aankijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wachten op de Dag des oordeels zeker?
Iedere klap is in beginsel kindermishandeling. Je moet het voorval aangeven bij de politie. Als daar reden toe is, kan de officier van justitie besluiten om af te zien van vervolging. Vroeger mocht je als ouder nog een pedagogische tik uitdelen. Tegenwoordig is iedere klap strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je aangifte doen zal je toch wat gegevens nodig hebben.
Die vrouw met die blauwe broek sloeg het kindje met roze rokje om half elf voor de Hema, daar kom je niet ver mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet ik nelly3 gelijk in geven. Dus alleen 112 bellen zou kunnen helpen - dan heb je kans de dat politie er binnen 7 minuten is. Dan moet je intussen de ouder volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt voor alle aangiften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie is echt niet snel ter plaatse, zeker niet als je hiervoor zou bellen. Ik heb mijn hele leven nog nooit meegemaakt dat ze er zo snel zijn. Zelfs niet als de nood hoog is. Ze proberen het wel, maar 't lukt ze niet. Ze kunnen er weinig aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de ouder kent is dat geen probleem.
Een corrigerende tik hoort bij opvoeden. (Want sommige jongeren hebben duidelijk te weinig gehad) Een aframmeling is kindermishandeling en moet de politie gewaarschuwd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaan is, altijd, strafbaar, dus je kunt aangifte doen.

Het beroep op de 'corrigerende' werking van een tik is inmiddels achterhaal en kan in het museum bij 'middeleeuwen' worden opgeborgen.

Toegevoegd na 1 uur:
achterhaal = achterhaald (uiteraard)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 De enige waarheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sjopse Dat klopt. Zie dat jammer genoeg ook in mijn (directe) omgeving!
rose
14 jaar geleden
Dat jongeren geen respect tonen betekent niet dat ze nooit een 'corrigerend tik' hebben gehad. Als ik jullie moet geloven kun je slecht gedrag vetalen in te weinig slaag. De meeste onderzoeken versterken het beeld dat de corrigerende tik geen positieve invloed heeft. Kinderen kunnen met of zonder tik slecht opgevoed zijn. Ik wed dat op z'n minst een evenredig deel van de bedoelde respectlozen wel klappen kreeg, vroeger.
Hieronder ga ik er even van uit dat 't niet een zacht tikkie betreft.

Ik weet 't niet echt, want ik heb 't nooit meegemaakt. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik waarschijnlijk niet zoveel durf zou hebben er direct iets aan te doen - voor je 't weet heb je zelf een mes tussen je ribben. Tenzij 't 'uit de hand' loopt; dan zou ik er tussen kunnen springen en/of 112 bellen. Maar 't blijft theoretisch - in een uitzonderlijke situatie kan je ook uitzonderlijk reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om een corrigerende tik gaat de ouder aanspreken, op een vriendelijke manier, beginnend bijvoorbeeld, soms kunnen ze best lastig zijn he, maar ik geloof niet dat die tik helpt, daarmee laat je eigenlijk zien dat je zelf zwakker staat. Rustig blijven, negeren helpt vaak beter, sterkte. Maar als het echt een aframmeling betreft politie inschakelen, tegewoordig heeft iedereen een mobiel, wij zijn verantwoordelijk voor elkaar, zeker voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorg dat het in ieder geval op dat moment stopt.
zeg dat de ouder moet stoppen.

maarja, het zou natuurlijk ook bij het kind thuis kunnen gebeuren.
in dat geval zou het dus goed zijn als het kind uit huis geplaatst word. of door een van de ouders (degene die niet slaat) verder word opgevoed.

alleen is het probleem dat je dat niet weet.
misschien een idee om te kijken waar hij woont, en dan de buren een belletje geven.
als de buren ook denken dat er iets aan de hand is, zou ik zeker jeugdzorg gaan bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb me er eens mee bemoeid, toen ik het zag. Resultaat was dat die ouder mij een "corrigerende tik" wilde geven. Nu ik zelf een kind heb (5 jaar en héérlijk aan het uitproberen :-) ) weet ik hoe lastig het is als jouw kind het bloed onder je nagels vandaan haalt, vooral in de winkel. Maar slaan? nee. Mijn moeder fluisterde vroeger toen ik kind was en in haar ogen wat uit had gehaald "wacht maar tot je thuis bent" en al was het uren later, ze liet me elke hoek van de kamer zien. Een band met je moeder op basis van angst is niet goed, en heeft effect op de rest van je leven.