Ja. Waarden zijn per definitie ethisch denk ik. Als ze geen morele inhoud hebben zie ik niet hoe het waarden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Educatie betekent onderwijs. Dat is volgens mij niet een ethische waarde. Betrokkenheid wel.

Voorbeelden van ethische waarden zijn gerechtigheid, liefde, vrijheid en gelijkheid. Dit zijn de motieven en idealen waarop de concrete normen zijn gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Educatie is geen ethische waarde. Zie boven.
Betrokkenheid is ook geen ethische waarde, maar een sociale.
Het is niet iets wat je zou moeten doen, maar een eigenschap die sociale dieren hebben.
11 jaar geleden
Het heeft allebei met ethiek te maken en de educatie is zeker een ethische waarde.
Ethiek is de wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek naar waarden en normen. Centraal staat daarbij wat moreel goed is, of niet.
De eigenlijke uitdaging waar de ethiek voor staat, is het (helpen) vinden van antwoorden op de vraag; ' Wat is goed voor de mensen'?

Levensbeschouwingen komen niet zomaar uit de lucht vallen, zij worden altijd binnen een bepaalde cultuur gevormd en doorgegeven. Het begint thuis en binnen de school leren kinderen behalve rekenen/taal enz. óók dat bijv. pesten niet mag, niet moet én niet hoort. Met andere woorden; onderwijsgevenden doen ethische uitspraken. Zij stellen normen en als het goed is, verduidelijken zij die normen door achterliggende waarden aan de orde te stellen. Dit is een educatieve opdracht van het onderwijs en die is alleen mogelijk als ook de ouders (en de leerlingen zelf) uitgaan van een algehele visie van wat 'goed' is.
Educatie is dus zeker een ethische waarde. Daarmee denk ik dat betrokkenheid er eveneens toe behoort. Althans indien de betrokkenheid aan de goede ethische kant staat. Als pester betrokken zijn (en geen pest-slachtoffer), ben je van generlei ethische waarde voor de gemeenschap.
Hoe je het echter went of keert, er heerst dus wel een ethische waarde aan betrokkenheid. Goed of kwaad, het is de ethische waarde die je is bijgebracht en hoe je er zelf mee omgaat bepaal je zelf.

Uiteindelijk kom ik persoonlijk dus tot de slotsom dat het allebei ethische waarden zijn.