Het systeem, dus eerst de kerk en later de overheid. Deze sturen de mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
School.
Familie.
Omgeving.
Jijzelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hiermee op de oorsprong van het aanleren doelt, dan heb ik de volgende uitleg.

De eerste 'mensen' leerden dingen van elkaar door simpelweg te imiteren (dus gewoon kijken wat andere mensen deden, net zoals bij primaten).
Echter, de mensen die moeite gingen doen om elkaar dingen aan te leren, hadden een voordeel tegenover de rest. Deze konden dus beter jagen, voedsel verzamelen enzovoort. De mensen bleven nu imiteren, maar nu konden ze ook 'het aanleren' imiteren. Hierdoor kwam deze groep 'mensen' in een voordeel tegenover de rest.

Deze ontwikkeling is echter al heel vroeg ontstaan, volgens mij gebeurde dit zelfs al bij de 'Cro-Magnonmens' (120 duizend jaar geleden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deel zit in de genen, dat is wat is aangeleerd en door evolutie in het DNA (genen) vast ligt.
Een dier/mens kan ook tijdens zijn life time dingen aanleren door dat ze voor worden gedaan. Of door zelf uit te proberen en het steeds beter proberen te doen. (leerprocessen)
Bij een hogere intelligentie gaat dit sneller en is het vindingrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van lerend vermogen is:
In staat zijn te leren van ervaringen en weten hoe het geleerde toe te passen in nieuwe situaties.

Ik denk dat je het lerend vermogen van de mens moet zien als een talent. Dit talent vereist overigens wel een bepaalde graad van intelligentie. Hoe intelligenter hoe groter het lerend vermogen.

Ook veel dierssoorten beschikken over voldoende intelligentie om een lerend vermogen te ontwikkelen of al bij geboorte als talent te hebben meegekregen.

Eigenlijk is lerend vermogen in veel gevallen simpelweg een noodzaak om te overleven. Hoe beter je er in bent ( of hoe groter je talent) hoe groter de kans dat je je in allerlei situaties kunt handhaven. Zelfs in situaties die je nu nog niet voorziet.

Over HOE we aan dat talent gekomen zijn kunnen we oeverloos discussieren. De een zal het een godsgeschenk noemen, de ander een vorm van evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord AANlerend vermogen komt net als het woord AFlerend vermogen niet in mijn woordenboek voor.
Beiden zijn volgens mijn afgeleiden van het begrip LEREND vermogen . Maar misschien gebruik ik het verkeerde woordenboek naatuurlijk. En ik leer graag! Dus vertel.. :)
Ons innerlijke weten, en de behoefte tot ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens zelf. Mensen die leerden, groeiden in kennis. Hierdoor leefde de mens langer en beter. Leren was om te overleven. Nu in principe ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle leren komt van binnenuit. Onze ouders etc. hebben ons slechts gestimuleerd op allerlei manieren o.a. door een stimulerend voorbeeld te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Dale
aanleren = heeft aangeleerd mbt een kennis of vaardigheid. Door leren zich eigenmaken (taal, sport, ambacht, slechte manieren)
Maar ook: zijn best doen met leren: is aangeleerd: in kennis, of bekwaamheid vooruitgegaan.

Bovenstaande hebbende laten bezinken kom ik tot de conclusie dat je je zelf alles hebt aangeleerd. De goede en slechte dingen. Bij de keuzes die je daarbij gemaakt hebt, hebben ouders, omgeving, school en cultuur een belangrijke rol gespeeld, maar uiteindelijk lag de beslissing bij je zelf. Een voordeel hierbij is dat je bv slechte gewoontes ook zelf weer af kunt leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zelf, al sinds we geboren worden. Leren om de borst te vinden en daaruit te drinken. Leren om te kruipen en te lopen, enz, enz.