Veel achternamen zijn dorpen. Waarom hebben weinig mensen een grotere plaats of stad als achternaam?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het wemelt van de van Beuningens, van Erpen, van Zuilens, van Vurens, van Nistelrooijen, van Gaals, van Zoelens en de van Kesterens. Maar je komt nooit iemand tegen met de achternaam van Amsterdam, van Rotterdam of van Arnhem. Toch waren dat destijds ook al de grotere plaatsen. Hoe kan dat?

9 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij Vitesse speelt er wel een speler in de jeugd met de achternaam 'van Arnhem'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit bij stilgestaan... nu dus wel! ;)
Goede vraag hoor. (nu het antwoord nog)
flyingcrow
9 jaar geleden
Goeie vraag!!

Het beste antwoord

Dat is vrij logisch: Jan uit Kleinhuppelbroek is direct herkenbaar voor degenen uit die omgeving. Maar Jan uit Amsterdam, dat kunnen er duizenden zijn.... Dus mensen uit grote plaatsen moesten een andere naam bedenken om te kunnen worden geïdentificeerd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou best kunnen kloppen Amadea, maar waarom heten mensen dan wel bijv, Bakker van hun achternaam? Als je Jabn Bakker heet zijn er toch ook velen?
Amadea
9 jaar geleden
In elk dorp was vast maar één bakker.
Poet
9 jaar geleden
Jan Bakker van Beuningen ;-)
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.historien.nl/de-geschiedenis-van-de-achternaam/
Poet
9 jaar geleden
Het is trouwens toch ook raar om in een dorp te wonen waar iedereen dezelfde achternaam heeft?
Amadea
9 jaar geleden
Maar lang niet iedereen nam de naam van het dorp als achternaam. Ook de naam van de vader (zoon van Jan = Jansen), de naam van de boerderij waar ze woonden, of de fysieke plek waar hun huis stond (van der Vaart) werd gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet iedereen is natuurlijk naar de plaats van herkomst genoemd. Dit zal alleen nuttig zijn geweest als de persoon in kwestie regelmatig buiten het dorp kwam, zoals een handelaar of een artiest.
Poet
9 jaar geleden
Het lijkt idd logisch dat die mensen regelmatig buiten het dorp kwamen -of zelfs daar vandaan verhuisd waren- en dan door anderen bij de naam van hun dorp werden genoemd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah oke dan snap ik het. Dankje Amadea!
Poet
9 jaar geleden
Daar zit wat in. Maar het is onlogisch dat mensen die in een dorp bij elkaar woonden op grote schaal de naam van hun dorp aannamen daar ze onderling dan niet onderscheidend waren. Het zal vaker het geval zijn geweest bij mensen die veel contact hadden met mensen van buiten hun dorp (zoals handelaren). En Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat mensen migreerden van dorpen naar de stad en daar dan genoemd werden naar hun dorp van oorsprong. Daar was dat immers wel onderscheidend. In alle antwoorden mis ik overigens goede bronnen

Andere antwoorden (2)

Niet 100% zeker, maar als je even logisch nadenkt is er wel wat over te zeggen. Als een achternaam een dorp/beroep etc. is, dan wil dat meestal zeggen dat de persoon of familie die ooit met die achternaam gestart is, bekend stond als "Jan uit dorp X" of "Jan de Molenaar" (in tegenstelling tot Jan uit dorp Y of Jan de Bakker). Oftewel, het voegt informatie toe. Maar als je naar een grote stad verwijst voegt dat veel minder informatie toe omdat er vast een heleboel Jannen uit die grote stad kwamen, dus zal Jan meestal niet bekend zijn geweest als "Jan uit Amsterdam".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.historien.nl/de-geschiedenis-van-de-achternaam/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessante link Ronron!
SimonV
9 jaar geleden
Deze link bewijst dus dat het antwoord niet klopt? "Geografische namen. Deze namen duiden plaats of streek van herkomst aan, de boerderij waar men woonde, maar ook wel de achternaam van de heer die men vroeger diende. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: van Tilburg, van Brussel, van Velzen, van Groningen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij spreken mijn suggestie en het artikel elkaar niet tegen. Alleen die link is veel uitgebreider over de achternaam in het algemeen. Het is alleen geen antwoord op de gestelde vraag en gaat niet in op het verschil tussen achternamen die naar steden of juist dorpen verwijzen. Maar het is wel interessant :)
Bordensteker
9 jaar geleden
O, absoluut!
Bordensteker
9 jaar geleden
(Mijn reactie was bedoeld naar ronron1212, maar werd ingehaald door de latere reacties die ook tastten naar wat ronron precies duidelijk wilde maken.) En ik ken toevallig twee Van Groningens, twee Van Delften, meerdere Van Tilburgen, een Van Eijndhoven, en een Enschedé.
ronron1212
9 jaar geleden
Is niets om te tasten maar de link geeft aan dat er iets meer achter de achternamen zit dan alleen een dorp stad of beroep.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Wat mij is opgevallen: Vaak is zo'n, naar een plaatsnaam verwijzende, achternaam een plaats waar een borg, burcht, of slot heeft gestaan of een vestingstadje, bijv Buren, Amerongen, enz
Geografische namen duidden op de aardrijkskundige herkomst van de persoon. Deze herkomstnamen bevatten vooral stads-, dorps- of streeknamen (toponiemen_). Wat dacht je bijvoorbeeld van Brusselmans, Van Leiden, Hollanders of Van Velzen. Herkomstnamen konden ook naar kleinere geografische eenheden (_microtoponiemen) verwijzen, zoals boerderijen, velden, huizen, waterlopen en straten: Van Dijk, Uyttendaele, Van Acker, Hordijk en Verhoeven.

Er zijn wel achternamen zoals van Amsterdam of van Amstel, of er werkelijk meer achternamen van kleine plaatsnamen of grote plaatsnamen afkomstig zijn is volgens mij moeilijk vast te stellen. Verder hadden veel mensen al een achternaam voordat de naam van die grote plaatsnaam bestond. De naam Maas is een veel voorkomende achternaam en kan wijzen op iemand die in Rotterdam woonde of gewoon ergens aan de Maas. Om de oorsprong van een achternaam vast te stellen is vaak veel onderzoek nodig. Zonder (genealogische) achtergrondinformatie kan men familienamen niet zomaar volgens de simpele verdeling van toponiemen indelen.