Waarom cryomeren?

Cryomeren het toekomstig (schoner?)alternatief voor begraven en cremeren? Vriesdrogen, verpulveren etc.
Toepassingen voor vloebare stikstof, droogijs etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is beter voor de grond wanneer dit overblijfsel wordt begraven en bij een crematie, ook schoner.

Maar het idee, moet ik nog aan wennen.

Cryomatie (lyofilisatie of vriesdrogen) is een nieuwe manier om stoffelijke overschotten te laten vergaan. Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt. Na verwijdering van lichaamsvreemde stoffen zoals kwik en bijvoorbeeld kunstheupen, kan het ‘overschot’ worden begraven of gecremeerd.

Het proces is ontwikkeld door een Zweedse biologe, die er o.a. samen met Yarden verder onderzoek naar verricht. In Zweden zijn ze al vrij ver met de ontwikkeling van een eerste plek waar cryomatie mogelijk zal zijn.
Ten opzichte van ‘direct’ begraven heeft cryomatie als voordeel dat er geen schadelijke stoffen in de bodem komen. En anders dan bij een crematie zijn er geen filters nodig die na gebruik vervuild in de afvalstroom terechtkomen.

http://www.uitvaart.nl/page_130.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In scandinavie is gebeurt dit regelmatig.Mij maakt het niet zoveel uit wat er met me gebeurt nadat ik mijn laatste adem heb uitgeblazen.Dat moet de familie maar uitvechten.Begraven is fijn als je die persoon nog eens wilt bezoeken bij het graf,maar dan moet je het graf wel goed onderhouden.Bij cremeren kan je een beetje as meenemen,heb je toch nog iets van die persoon.Zo heb ik ook een beetje as hier liggen van mijn vader.Heb ik stiekum meegenomen...was het tenminste gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me een aantrekkelijk(nou ja) alternatief voor het cremeren,vooral omdat het het milieu niet belast.
Als de kosten kunnen worden opgebracht uit de uitkering van mijn overlijdenspolis en het tegen die tijd(en dat moet niet al te lang duren)mogelijk is,zal ik het zeker overwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is absoluut niet milieuvriendelijker dan andere mogelijkheden behorende tot een uitvaart, want er moet voor het proces veel energie bij de centrales opgewekt worden !