Op welke datum van het jaar worden de minste kinderen geboren?

9 maanden naar kerst is het natuurlijk wat drukker met geboortes, maar welke dag/periode worden er nou eigenlijk de minste kinderen geboren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Sinds we een deel van de geboortes opwekken (weeënstimulerende middelen, keizersnedes) worden er minder kinderen geboren in het weekeinde dan op werkdagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik, maar ik bedoel echt een datum/weeknummer/maand, geen dag van de week. En 29-02 bedoel ik ook niet, te makkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het CBS moet geloven is zo'n datum niet vast te stellen: "De bevolking groeit niet altijd even snel. Het groeitempo varieert van dag tot dag, van maand tot maand en van jaar tot jaar. Op een werkdag worden er meer kinderen geboren dan in het weekend, in de zomer worden er meer kinderen geboren dan in de winter en in jaren dat het economisch goed gaat is het geboortecijfer hoger dan in perioden waarin men weinig vertrouwen in de toekomst heeft. Er worden gemiddeld per dag ongeveer 480 kinderen geboren." zie: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/cijfers/extra/bevolkingsteller.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou het 9 maanden na (niet naar) kerst druk zijn met geboortes? Iedereen is dagenlang bezig met familie en vrienden en als je dan eindelijk in bed ligt wil je misschien gewoon slapen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs al zouden er veel kinderen 9 mnd na kerst komen is het nog steeds geen week ofzo: maar 5% komt op de uitgerekende datum, de meesten tussen 3 wk ervoor en 2 wk erna. Door die spreiding van 5 wk heb je dus geen dag of week met de minste of meeste kinderen. September is geloof ik wel één van de drukste maanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, Pelle, september is druk omdat er veel kerstkinderen zijn (moi) en er ook veel kinderen zijn die het product zijn van de goede nieuwjaarsvoornemens van de ouders!

Het beste antwoord

In 2002 was het zondag 13 januari (396 geboortes waar 554 gemiddeld is), dus het zal over het algemeen de tweede zondag in januari zijn.

In 2002 was dinsdag 24 september de dag dat de meeste kinderen (693) werden geboren en dat klopt ook wel. September is de drukste maand voor verloskundigen en de meeste inleidingen gebeuren doordeweeks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is exact de datum die ik ook dacht. Kan niet missen.

Andere antwoorden (2)

1 oktober.
Dat is de grens tussen een vroege en een late leerling.
Mijn stelling houdt automatisch in dat de meeste kinderen op 30 september geboren worden.
Ik zie wel aan de antwoordwaardering of dit juist is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Het is in ieder geval een leuk antwoord...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste is die grens al in 1985 opgeheven en er zijn nog steeds mensen die DENKEN dat het goed is dat hun kleuter 3 jaar jaar mag kleuteren itt anderen wiens decemberkind al na anderhalf jaar naar groep 3 gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord klopt natuurlijk niet maar... mijn vader (arts) heeft lang geleden de moeder van een kind dat op 1 oktober om 0.02 geboren was de keuze gegeven of ze de geboortedag van haar kind op 01-10 of op 30-09 zou zetten. Dus het is weleens voorgekomen, maar of dat nou vaak gebeurd is...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dat kan best kloppen maar dat heeft te maken met de kinderbijslag. Kinderen die op de eerste dag van het nieuwe kwartaal werden geboren kregen een periode minder kinderbijslag dan kinderen van de laatste dag van het kwartaal ervoor. Ik denk dus dat er meer kinderen worden geboren op 31 maart dan op 1 april (en 30 juni en 30 september). Het kiezen tussen oudjaarsdag en nieuwjaarsdag is dan weer een hele andere keuze....
29 februari
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
100% waar +