Is het waar dat kinderen zelfs in de baarmoeder vatbaar zijn voor alle signalen en emoties die ma ontvangt en later ook beinvloedt raken hierdoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ja dat is waar...
en niet alleen dat, maar zelfs de emotie die de aanstaande moeder ondergaat op het moment dat zij zich realiseert dat ze zwanger is, is van invloed op het kind-in-de-maak... en na die emotie/gevoel/gedachte van de moeder is er de reactie daarop van de aanstaande vader en dan weer moeders reactie daarop... een complex geheel van emoties, gevoelens en gedachten aan het prille begin van een nieuwe mens... dat alles is zelfs van invloed op het kind... men noemt dat de blauwdruk van de mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongelooflijk eigenlijk dat een kind al zo vroeg vatbaar is voor alles om haar of hem heen

Andere antwoorden (7)

ik zelf geloof dat een baby in de baarmoeder allerlei gemoedstoestanden van een moeder oppikt, en reageert op de onrust, onlust, stress en angst gevoelens van de moeder.
binnenin de buik begint onzichtbaar de opvoeding al volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, dat is zo... Ze horen alles en het suizen van het bloed van de moeder... Ze zijn helemaal één met de omgeving, dus voelen en horen alles... En veel beter dan je zou beseffen...

En daar liggen de eerste herinneringen van mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt.
Het eerst wat zich ontwikkeld is het gehoor. het kan dus vanaf een maand of 3/4 auditief waarnemen. Horen doet het nu alles. Ruzie, mooie muziek, schreeuwen, zingen, een liefdevolle stem, maar ook signalen dat het niet welkom is.

Kortom: een kind kan al getraumatiseerd ter wereld komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel..
Ik werd tijden mijn zwangerschap mishandeld en mijn zoon meldde zich al bij 28 weken.. ik heb hem bij me weten te houden tot de 37e week..toen kwam er een gestressd babietje ter wereld dat 5 maanden lang 22 uur van de 24 huilde...niets van zijn vader wilde weten, toen hij op zijn knietjes kon zitten met zijn hoofd tegen de bedrand of muur ging bonken en maandenlang chronische diarree had... Hij kreeg last van jeugdmigraine en is eigenlijk pas na mijn scheiding opgebloeid...En nu nog, hij is 23 jaar, is hij ontzettend op mij gericht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is waar,
een moeder die van dr eigen al gespannen is heeft meer "kans" op een druk kindje,
een moeder die erg rustig is heeft vaak een "rustig"kindje.
MAAR het karater en gedrag van het kindje speelt natuurlijk ook mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Een kind gedijt het beste in de baarmoeder als moeder ook lekker in haar vel zit.
De gevolgen van, met name van langdurige, stress zijn voor het ongeboren kind slecht. Dit wordt als een risicofactor gezien. Het heeft ook invloed op de intelligentie van het kind.

Door wetenschapper van het Imperial College in Londen is hier onderzoek naar gedaan. Uit hun gegevens komt naar voren dat het IQ van kinderen van gestreste moeders gemiddeld tien punten lager ligt dan dat van hun leeftijdgenoten. Dit verklaren zij vanuit het feit dat langdurige stress leidt tot verhoogde uitstoot van cortisol. Via de bloedbaan van de de moeder zou dit stresshormoon de hersenen van de foetus bereiken en dat zou niet gunstig zijn. De onderzoekers opperen dat cortisol leidt tot aantasting van cognitieve functies die bepalend zijn voor de toekomstige sociale vaardigheden, taalvaardigheden en geheugenfunctie. Er zijn trouwens ook andere verklaringen mogelijk voor het gevonden verschil in IQ-scores. Immers, ook omgevingsfactoren kunnen een effect gehad hebben op de mentale leeftijd van het kindje. Die zouden wel eens ongunstiger geweest kunnen zijn bij de gestreste vrouwen.
De onderzoekers gaan nu zo ver dat zij stellen dat 15% van de ADHD-diagnoses volgens hen toe te schrijven zijn aan stress tijdens de zwangerschapsperiode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, mijn kinderen weten zelfs dingen vanuit die tijd te vertellen (ik heb er 2)