Wat kan je het best eerst vertellen: Het goede of slechte nieuws?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, krijg ik regelmatig te horen hier als de kinderen met cijfers van school thuiskomen.....:)
Ik zeg dan altijd, doe eerst maar zachtjes de slechte en schreeuw de goede er maar uit................
misslobe
14 jaar geleden
goeie en leuke vraag +1!

Het beste antwoord

Dat hangt af van de prioriteit dat het nieuws heeft voor de ander.

Ik zou beginnen met het nieuws met de minste prioriteit, anders sneeuwt dat onder ('hoort' de ander het niet). Daarna het belangrijkere nieuws.

Als je uitgaat van slecht of goed eerst en de belangrijkste komt daardoor eerst, heb je kans dat het andere nieuws helemaal niet meer doordringt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als het ene nieuws jouw aangaat en het andere de toehoorder, begin dan altijd met je eigen nieuws, dat heeft voor de ander de laagste prioriteit, dan heb je kans dat je nog aandacht krijgt voor je nieuws. Als je begint met wat voor de ander belangrijk is, zit z'n hoofd vol en zal jouw nieuws niet veel aandacht krijgen, of je moet er geruime tijd mee wachten voor je het brengt, zodat het eerste nieuws heeft kunnen bezinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Dat hangt er natuurlijk een beetje van af hoe zwaar het slechte of het goede nieuws is.
Maar als het gelijkwaardig is zou ik beginnen met het slechte nieuws, want dan maak je het met het goede nieuws weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slechte nieuws!

Het goed nieuws is daarna misschien een pleister op de wonde of meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerst met het goede nieuws beginnen. Dat gevoel van euforie even vasthouden, en dan pas het slechte gaan vertellen. Want wanneer je met het slechte nieuws begint, wordt het goede al minder goed en overschaduwt het slechte nieuws het goede nieuws.

Dus eerst blij worden, dan heb je dat moment i.i.g. al!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het goede nieuws....

En het goede nieuws is: Er is geen slecht nieuws...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst het slechte nieuws dan het goede ,kan een kleine troost zijn op het slechte nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is eerst het slecht nieuws vertellen en dan de goed nieuws waarom, want Als laats vertel je de goed nieuws en dat is als laatst wat die diegene heeft gehoort. En dat blijft meest in de gedachten. en dat is dan weer positief voor hem/haar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst het slechte nieuws, de drempel wordt steeds hoger naar mate je wacht. Ten slotte eindig je met goed nieuws ter verzachting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede onderwijzer zal, indien je net een presentatie hebt gegeven ter oefening, eerst komen met zijn aandachtspunten (eigenlijk dus het slechte nieuws). Daarna komt deze met de punten welke hij/zij wel goed vond. Op deze manier onthoudt je als leerling de aandachtspunten beter en gaat de leerling ook met een beter gevoel zijn beoordeling uit.

Tijdens een slecht nieuws gesprek is het juist heel belangrijk om (eventueel met een zo kort mogelijke inleiding) het slechte nieuws te brengen. Dit doe je dan op een zo feitelijk mogelijke manier. Dan geef je de ontvanger de gelegenheid om het slechte nieuws tot zich te nemen. Pas op het moment dat je weet dat het goed ontvangen is ga je door. Mensen die als hulpverlener actief zijn (waaronder ondergetekende) krijgen dit standaard mee tijdens trainingen. Dit is een van de moeilijkste dingen om te doen.

Een gesprek waarbij ook nog goed nieuws te melden is werkt eigenlijk hetzelfde als een slecht nieuws gesprek maar dan is het afhankelijk van het bericht wat belangrijker is. Om een praktijkvoorbeeld te noemen:

Ik rijd regelmatig op de dierenambulance. Af en toe komt het dan wel eens voor dat ik een slecht nieuws telefoontje moet doen naar een eigenaar van bv. een kat. Een foute manier zou zijn: 'Ik heb slecht nieuws voor u. Uw kat is helaas overleden. Het goede nieuws is wel dat u kat gevonden is' Dit antwoord schept onduidelijkheid en verwarring. Een beter antwoord is dan: 'Ik heb uw kat gevonden. Helaas is deze overleden' Dit is meteen duidelijk en concreter. Uiteraard moet je een beetje 'proeven' wat in welke situatie het beste antwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd eerst het goede nieuws vertellen.
De persoon kan dan tenminste daarvan even genieten.Vertel je eerst het slechte nieuws, dan zal het goede nieuws daarna weinig vreugde brengen, het
wordt wellicht zelfs niet opgenomen.
Als iemand in een goede bui -veroorzaakt door goed nieuws- dan kan hij/zij ook beter tegen slecht nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit..

Ik heb de loterij gewonnen en geef jou vijf euro..
Ben er net wel achter gekomen dat je konijn out of order is..

Andersom

Je konijn is overleden.
Maar..Ik heb de loterij gewonnen en geef jou vijf euro.

Nee, het maakt echt niet uit.

Vijf minuten later ben je alleen maar bezig met het slechte nieuws, 3 dagen later hoogstens tien minuten met het goeie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er echt slecht nieuws is hou je het zogenaamde goede nieuws maar gewoon voor je. Als het goede nieuws zo goed was was er geen slecht nieuws meer geweest. Uit respect zeg je het slechte nieuws zo respectvol mogelijk. Je zegt niet: Je vader was net aan de lijn: je moeder is zojuist overleden, maar het goede nieuws is: je hoeft je nooit meer schuldig te voelen dat je haar zo weinig belt.
Of : je hond is overreden maar het goede nieuws is: je hoeft nooit meer oor dag en dauw de hond uit te laten.

Lijkt net als de vader van een oude vriendin van mij, die zei altijd: in derde wereld sterven veel mensen van de honger maar het goede nieuws: het is noodzakelijk anders raakt de wereld overbevolt. Bij dat soort mensen is mijn reactie: pleeg zelfmoord dan is de wereld weer verlost van een mens. Als dat alles is dat telt. Waanzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er van wat de ontvanger van de boodschap liever heeft. Je kan dus eerst vragen: Wat wil je eerst horen, ik heb goed en slecht nieuws? Zo krijg je altijd een antwoord op maat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van belang dat je je als nieuwsbrenger inleeft in de persoon aan wie je het nieuws moet brengen.
Je moet dus inzicht hebben in de mate van belangrijkheid van dit nieuws voor deze persoon.

Zal het slechte nieuws een enorme impact hebben? Dan zal deze persoon geen oog meer hebben voor het goede nieuws, en kun je het goede nieuws beter eerst vertellen.
Is het slechte nieuws vervelend, maar niet echt dramatisch, dan kun je beter eerst het slechte nieuws vertellen, en het dan "goedmaken" met het goede nieuws.

Als het goede en het slechte nieuws over één en hetzelfde onderwerp gaan, en dus met elkaar te maken hebben kun je het het beste brengen als één nieuwsfeit zonder te melden dat je zowel goed als slecht nieuws hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste reactie was, eerst het goed nieuws. Meestal als ik slecht nieuws hoor, dan sta ik daarna niet open voor andere dingen, ik hoor ze als het ware niet of ik denk, jaja het zal wel.
Het hangt natuurlijk heel erg van het slechte nieuws af, als het onderwerp zwaar is zou ik eerst het slechte nieuws vertellen en het goede nieuws komt later wel.

Als voorbeeld, je opa is overleden. Maar ik ben zwanger..... dat wil je niet direct daarna horen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou kiezen voor het slechte. Dan heb je in ieder geval nog een lichtpuntje om mee te eindigen en is de lading die overblijft wat minder zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste nieuws eerst vertellen. Je vader is dood, en je dochter is geslaagd voor haar examen. Je zoon is eerste geworden bij een wedstrijd, je dochter heeft een scheur in haar jurk, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de volgorde waarin je iets zegt, is van belang. wanneer het goede nieuws het slechte nieuws kan overtreffen vertel dan eerst het slechte en dan pas het goede en als het zo niet is vertel dan maar het slechte eerst,maar verbloem het wat zodat het slechte nieuws toch ng niet zo slecht klinkt^^