zijn sommige huisspinnen giftig in NL?

Toegevoegd na 34 seconden:
sorry voor het niet gebruiken van Hoofdletter...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Ja, alle spinnen zijn giftig bij mijn weten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus, alle spinnen zijn in meer of mindere mate giftig, echter er zijn maar weinig soorten die door de sterkte en / of hoeveelheid van het gift gevaarlijk zijn voor mensen.

Dan een stukje Wikipedia (link hieronder):

De in Nederland en België voorkomende soorten zijn niet gevaarlijk voor de mens. Sommige grote soorten kunnen wel bijten maar de meeste soorten komen niet door onze huid heen. Zelfs als dat wel gebeurt is het gif van deze soorten niet zo sterk dat er meer optreedt dan een rood vlekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Gekkie...

Andere antwoorden (3)

Nee, er leven geen giftige spinnen in Nederland.
Maar soms arriveren uitheemse soorten hier in bijv. bananenzendingen. En dan leven ze hier weer even wel. Maar de omstandigheden zijn hier niet zodanig dat ze het lang volhouden.
14 jaar geleden
Er leven geen giftige spinnen in Nederland. Je kent misschien wel het verhaal dat een hooiwagen wel giftig zou zijn maar niet door de huid heen zou kunnen bijten. Maar dat is natuurlijk onzin (broodje aap).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die ESVW;

Na veel gezucht en bovenstaande antwoorden; hangt er allemaal vanaf hoe je 'giftig' en 'huisspin' definieert: van nature komen er in ons land geen spinnensoorten voor die voor de mens gevaarlijk gif aanmaken. Er zijn echter heel wat spinnen die in huiselijke kring leven die voor mens of dieren gevaarlijk gif aan kunnen maken.