Hoe is de rage van die laaghangende broeken ontstaan?

Wie is er mee begonnen en waar? En waarom is het zo populair geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, nog even en de broek hangt op de knieen of kan helemaal uit. Goeie vraag trouwens!

Het beste antwoord

Overgewaaid uit Amerika.

Voor mij is het weer een mogelijk om je te willen onderscheiden van 'de rest'. Zoals er elke keer weer zoiets opduikt.
Is het niet met gympen, dan is het met een bepaald kledingmerk en hoe het gedragen 'moet' worden, kapsel, je houding naar anderen toe,...

Ja, zelf dat... Lekker stoer [van buiten].
Eigenlijk zit het ontstaan dieper. Het is een vorm om 'op te vallen' en erbij te willen horen. Stel je voor dat men je links laat liggen. Zeker in deze toch verharde wereld.

Doe vooral datgene om jouw wereld leefbaar te houden. Maar hou vooral van jezelf zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze rage komt vanuit Amerika. Daar droegen de wat zwaardere jongens hun broeken laag. Het was een teken dat je stoer was en geen lieverdje was (geweest). Vandaar dat ze met van die laaghangende broeken zaten. Nu is dat inmiddels overgewaaid, maar je moet het maar mooi vinden!

Laatst was op tv trouwens bij Paul de Leeuw hier een uitzending over. Waar iemand precies dezelfde vraag als jou had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij (tenminste in mijn gezinnetje hier) kwam het nadat er ineens onderbroeken van 15 euro per stuk gedragen werden, ja en die wil je dan wel laten zien.
Was gelijk hét moment hier om kleedgeld in te voeren, het is bij een paar dure onderbroeken gebleven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje voor de lach, en het plausibele verhaal :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig verhaal ; +1
Als het van hun eigen kleedgeld moet, vinden ze 20 euro voor een onderbroek inééns niet meer goedkoop.
Volgens mij is deze rage ontstaan toen er skategroepjes ontstonden bij de jongeren, een jaar of wat geleden. Je had toen de skaters... die hadden echt allemaal zon broek aan. Wij noemden het vroeger ook skatebroek.
Misschien om zich te onderscheiden van andere groepjes... zoals de gothics zich onderscheiden door exreme kledij en zwarte make-up en hippies met bijzondere kapsels en felle kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laaghangende, oftewel Baggy broeken horen bij de hiphop cultuur.
Hiphop is een muziekstijl uit Amerika die tegelijkertijd een soort levensstijl is geworden. Dit is voortgekomen uit de straatcultuur. Met zang/rap drukken ze zich uit. Ook hun taalgebruik ("slang") komt uit de straatcultuur en wordt vaak overgenomen.
De Europese hiphoppers hebben zich qua muziek en kleding laten inspireren door de Amerikaanse hiphoppers.

de jeugd van tegenwoordig kijkt veel t.v., en laat zich ook erg inspireren door dit soort culturen. In de filmpjes bij de muziek was deze kleding veelvuldig te zien, en dit is overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt het oorspronkelijk door de amerikaanse gevangenissen.
"Homies" in de gevangenis mochten geen riem om hebben en ook geen veters in de schoenen (denk ook aan de Rapgroep RUN-DMC, die immers ook geen veters in hun Adidasjes hadden bijv. in de clip "Walk this way" samen met Aerosmith) om te voorkomen dat ze zichzelf of anderen met die riem of veters iets aan zouden doen. Geen riem in je broek betekent dat ie afzakt.
Uit saamhorigheid met de "homies" in de gevangenis, gingen andere leden van de "gang" die niet in de bak zaten, met name hun broek op dezelfde wijze dragen als de gangmembers in de gevangenis.
Op die manier werd het een modeverschijnsel en werd het door andere groepen overgenomen.
Ik heb dit ergens gelezen, weet niet meer waar, en weet ook niet 100% zeker of het klopt.
Iemand anders bekend met deze verklaring?