In China gaat men verschrikkelijk respectloos om met dieren. Zou men willen aannemen dat het anders kan en moet?

In het westen is het al lang bekend dat Chinezen, en verre oosterlingen in het algemeen ongemeen ruw en zelfs sadistisch met dieren kunnen omgaan. Vaak niet eens uit onverschilligheid of nonchalance, maar juist volledig doelbewust. Vlees zou lekkerder smaken wanneer het dier in grote angst gestorven is. Dieren gebruikt voor de bonthandel worden levend gevild. Zijn wij te sentimenteel of hebben zij geen hart? Zouden ze van westerlingen aannemen hoe je ook met dieren om kunt gaan of vinden ze ons maar aanstellers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij hebben wel een hart, anders kunnen ze niet leven.

Het beste antwoord

In China gaat men verschrikkelijk om met dieren. Het zijn gebruiksvoorwerpen, verder niets. Er worden zelfs wedstrijden georganiseerd voor koks om het dier (in veel gevallen een vis) geroosterd en nog levend op te dienen.
Op die manier wordt het juist alleen maar gestimuleerd om sarcastisch om te gaan met dieren. Omdat China een grote meerderheid van de wereld bevolking heeft zul het praktisch onmogelijk zijn om ze binnen een termijn van een aantal jaren te leren anders met dieren om te gaan.
Het is een gewoonte dat al generaties lang hetzelfde is.
te hopen is dat nu de omgang met westerlingen meer en meer wordt ze langzamerhand westerse gewoontes over gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat daar nog verschillende generaties over heen moeten gaan.
Als je als kind opgroeit met deze voor ons verschrikkelijke toestanden,weet je niet beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn amper er van te overtuigen dat ze de mensenrechten niet moeten schenden.
Laat staan dat je ze ervan overtuigd dat ze respectvol met dieren moeten omgaan.
Ik vrees dus van niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In China gaan ze met wel meer "verschrikkelijk respectloos" om.
Wat dacht je van de Tibetanen? En dat zijn geen dieren.

China heeft gewoon wat andere normpjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment willen ze dit nog echt niet aannemen omdat hier geen straffen op staan. En vergeet niet dat dit voor hun heel normaal is, ze vinden dat het bij ons er maar raar aan toegaat. Hetzelfde als wij het andersom zouden moeten gaan doen dan gruwelen wij daarvan.

Het is dus heel afhankelijk waar je geboren bent en er mee opgegroeid bent.

Ook al weten velen het van China als ze daar op vakantie gaan eten ze ook gewoon het vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. +1 Lora.
Ha, die Danielle1975;

Als je de Chinezen ervan wil overtuigen dat zij dergelijke gewoontes en tradities moeten veranderen loop je tegen twee probleempjes op; hun cultuur is al duizenden jaren oud en één op de vier mensen op de wereld is Chinees. Daarmee hebben ze natuurlijk nog geen gelijk, maar het is wat moeilijk werken tegen zo'n geschiedenis en zo'n meederheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat wij onze normen 1 op 1 kunnen projecteren op een totaal ander volk met een totaal andere cultuur en vooral totaal andere problemen .

Honderd jaar geleden, of iets langer, zeg rond de industriele revolutie, gingen wij hier ook héél anders met dieren om dan tegenwoordig. In die tijd waren we vooral heel druk bezig met mensenrechten (voeding, huisvesting, gezondheid).

En hoewel China een grote inhaalslag maakt op dit moment, kunnen we niet verwachten dat de gehele cultúúr ook net zo snel omslaat. Sommige dingen hebben gewoon tijd nodig, daar gaan soms wel drie, vier generaties overheen. Zelfs rond de tweede wereldoorlog, erg kort geleden, waren dierenrechten nog niet écht een issue. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een 'luxeprobleem' is voor mensen voor wie aan alle randvoorwaarden voor het eigen leven ruimschoots is voldaan.

Laat ze daar in China (en omstreken) eerst de mensenrechten maar eens goed op poten krijgen (en hopen dat ze daarbij op het gebied van milieuvervuiling en bevolkingsgroei niet dezelfde stomme fouten maken als 'het' westen) , voor we ons met onze wijsneuzerige westerse wijsheid met hun manier van leven gaan bemoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beschaving van een volk kun je aflezen aan de manier waarop zij met dieren omgaan!

In China gaan ze inderdaad afschuwelijk om met dieren maar ook met mensen.
Hier in onze "beschaafde" westerse samenleving gaan we nou ik niet direct prettig met dieren om. De bio-industrie is daar een voorbeeld van. Hoe het transport van dieren gaat is bar en boos, daar zouden in Europa toch echt betere wetten voor moeten komen en controle op de naleving daarvan.
Veel Nederlanders zijn bijzonder sentimenteel als het op een huisdier aankomt, maar voor hun maaltijd willen ze goedkoop vlees en zijn ze niet bereid veel geld uit te geven aan scharrelvlees (geen vlees eten is vaak geen optie).

Het lijkt mij een goede zaak, om naast druk op andere landen uit te oefenen wat het welzijn van dieren betreft, ook op onze eigen manier van omgaan met dieren te letten, want ook daar is het nog steeds "bij de beesten af" !!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In china denken de mensen gewoon heel erg aan hunzelf. Als zij maar lekker vlees hebben.. Waarschijnlijk zit het tussen de oren maar als zij er zich goed bij voelen, moeten zij dat weten..

Misschien bestaat er ook wel een chinese Goeievraag.. en word daar de vraag gesteld: "In Nederland denken mensen heel veel aan andere dieren en kunnen daar helemaal in opgaan. Zou men willen aannemen dat je eerst goed voor jezelf moet zorgen, voordat je aan een ander denkt?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we nou niet schijnheilig doen, hier gaan we net zo slecht met dieren om. Of wil je zeggen dat al die veetransporten, kleine kooien en voedsel met enorm veel toegevoegde hormonen wel diervriendelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij sentimenteel? Vegetariers of overtuigd biologisch-vlees-etenden misschien. In onze bio-industrie gebeuren echt VRESELIJKE dingen!
Het is pas sinds heel kort dat biggen verdoofd worden bij het castreren, er wordt nog veel foie gras geserveerd in restaurants (ganzen krijgen via slangen liters olie naar binnen gepropt, zodat hun lever lekker wordt), paling wordt levend in een zoutbad gegooid waarbij hun huid eraf brandt....
Ik weet echt niet of je kan zeggen dat het er bij ons beter aan toe gaat dan bij hen....

Wat betreft dingen van ons aannemen: ik denk van niet. Hoeveel culturen nemen van een andere cultuur aan dat zij het beter doen? Als Chinezen hier zoiets zouden komen verkondigen, zouden veel Nederlanders luisteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen met dieren,

Ook met mensen rechten
en dat vind ik minstens zo erg...

Persoonlijk vind ik dat China gewoon te ver van mij af staat, als je alleen al honden en katten eet dan houd het voor mij echt op.

Ik heb dat land nooit begrepen op dat gebied, vind chinezen super aardig, en hardwerkende mensen
maar de cultuur is haast barbaars, voor mij als westerling.