Dat staat uitgebreid beschreven op Wikipedia. Zie de link.
Maar je wilt misschien een korte samenvatting.

Quantummechanica beschrijft natuurkunde op atomair niveau. En op die schaal zit de wereld totaal anders in elkaar dan je gewend bent.
Zo kan een deeltje in de ene of de andere toestand verkeren. Je weet het pas wanneer je het meet. De quantumphysici zeggen nu dat het deeltje in beide toestanden tegelijk verkeert en pas kleur bekent wanneer je gaat meten.
Schrödinger probeerde dat in het belachelijke te trekken door een experiment te bedenken waarbij het leven van een kat in een doos afhangt van de toestand van een atoom (vervallen, of niet vervallen).
Zolang je niets hebt geobserveerd, verkeert dat atoom volgens de quantumphysica in beide toestanden tegelijk. Onzin, zei Schrödinger, want het leven van de kat hangt af van dat atoom. Dan zou volgens jullie die kat tegelijk dood en levend zijn zolang je niet naar het dier gekeken hebt.
Daarover bakkeleien de quantumphysici nu al tachtig jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goed antwoord hierboven. Misschien kan het nog eenvoudiger.

Wij zijn gewend aan fysieke dingen die iets zijn met bepaalde eigenschappen of die iets anders zijn. Wit of zwart bijvoorbeeld of grijs. Niet van alles tegelijk.

Op kwantumniveau gaat het om wisselwerkingen tussen energie, massa en krachten. Dat zijn geen "voorwerpen" en dus werken we met (wiskundige)modellen en doen we af en toe metingen. We zien dat regels voor deeltjes en voor golven tegelijkertijd blijken te kloppen.

Een van de principes van het kwantummodel is dat we op zo'n kleine schaal alleen de plaats of de snelheid kennen van een deeltje. Nooit allebei tegelijk. En zolang we niets meten kunnen we over beide niets zeggen. Alleen in samenhang (waarschijnlijkheid).

Daar worden mensen zoals Schrodinger die alleen de fysieke wereld kennen en als referentie in hun hoofd hebben, blijkbaar helemaal niet goed van.

Schrodinger verzon toen de situatie met de kat en daagde de wetenschap uit: of er zit een levende kat in de doos of een dode. Een beetje levend en een beetje dood kan niet.
Dus de kwantumtheorie klopt niet.

Het probleem zit hem in het woordje "dus" de vergelijking tussen een groot object (de kat) dat gehoorzaamt aan fysiek wetten die we kennen en de kwantumwereld waar het heel anders (en vreemder) toegaat.

De fout van Schrodinger lijkt een beetje op:

"Een trein is geel, dus een kanarie is ook van ijzer"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, in de eerdergenoemde antwoorden is prima uit de doeken gedaan waar de theorie over gaat. Als je het op een grappige manier uitgelegd wil krijgen kun je kijken naar een aflevering van the Big Bang Theory waarin Sheldon de theorie probeert uit te leggen aan Penny.

Leuk stukje uit aflevering 1x17 (zie link).