kan een mens zonder partrner en vrienden gelukkig zijn?

Toegevoegd na 51 seconden:
dan bedoel ik oprecht gelukkig en niet een geveinsde gelukkigheid in de vorm van een overlevingstrategie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Iemand kan oprecht gelukkig zijn met zijn leven indien er bepaalde invullingen zijn. Een partner kan daarbij helpen, maar er zijn mensen die geen partner willen en weer heel veel liefde en geluk via dieren vinden, of tuinieren, hobbies etc. De mens is een sociaal wezen, maar uiteraard omdat de één de ander nodig heeft, dus zit er een egoïstische drijfveer achter deze keuze. Ik denk dat er op de wereld mensen zijn die zonder vrienden en partner toch gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want wij mensen hebben altijd iemand nodig om gelukkig te worden. De meeste mensen met problemen zijn mensen die met niemand communiceren. We kunnen ook de dieren als voorbeeld nemen. Als je een parkiet neemt (eentje) en je geeft geen aandacht, dan heb je grote kans dat hij ziek wordt of je moet een tweede parkiet kopen zodat hij gezond blijft. Alleen de god kan alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet, ieder mens heeft toch vrienden nodig? Iedereen moet toch een keer plezier kunnen maken met een vriend, of er zijn hart bij kunnen luchten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen kunnen niet zonder echte, goede vrienden. Al zijn het er maar één of twee. en al zie je ze,spreek je ze maar ééns in de 5 jaar.
Maar er zijn inderdaad mensen, die zo sterk zijn, dat ze met hun eigen innerlijke wijsheid onafhankelijk zijn van de goedkeuring of de genegenheid van andere mensen.

Bovendien : gelukkig zijn is zo subjectief. Wat jou gelukkig maakt, hoeft mij helemaal niet gelukkig te maken.

En 'gelukkig zijn' is altijd een piekmoment.
Je kunt langdurig intens tevreden zijn, maar geluk is een heel kort moment: dat even alles lijkt te kloppen, dat er helemaal geen wolkje aan de lucht is. De kers op de taart, zeg maar. Een regenboog, een bliksemschicht, een zonnestraaltje door een dicht dek van wolken.
Het is geen langdurige, weken- of jarenlange toestand.

Bovendien is 'gelukkig zijn' een werkwoord : je moet er zelf aan werken.
Als je van anderen afhankelijk bent voor je geluksgevoel, kan het je altijd weer worden afgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De momenten van gelukkig zijn hebben zelden te maken met vrienden en/of partners. Die komen vanuit jezelf. Dat het momenten zijn daar had nieuwsgierig het al over.
Het bestaat wel dat er monniken, kluizenaars (m/v) zijn die een volheid putten uit het leven alleen, uit het volle leven in eenzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, maar de vraag is wat versta je onder vrienden ?
Een kluizenaar is ook gelukkig op zijn manier.
Want ondanks dat vrienden iets kunnen toevoegen, kunnen ze ook veel zorgen meebrengen.
En een partner is niet essentieel voor geluk.
Maar het verschilt per persoon welke waarde gehecht wotdt aan een vriend