Komen de volksopstanden in het Midden-Oosten als een verrassing?

De regimes in het Midden-oosten houden de bevolking al sinds mensenheugenis arm en dom en onderdrukt.
Toch lijken de volksopstanden (en zeker de omvang) voor westerse analisten nog als een verrassing te komen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt alsof het als een verrassing komt, maar al decennia zijn er regelmatig opstanden in het Midden Oosten. Alleen tot nu toe werden ze onmiddellijk de kop ingedrukt.

Op dit moment is het een sneeuwbaleffect. Als er een begint, dan is er geen houden meer aan.
Door de komst van de social media gaat het alleen maar veel sneller. Vroeger was wel 10 jaar nodig voordat je een dictator omver had geworpen, tegenwoordig is het 'instant creation' all over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die zijn gekomen doordat een ieder via twitter en facebook elkaar hebben geinformeerd. Ze kunnen elkaar met landgenoten over de hele wereld communiceren dus ook met dissidenten die voor die regimes zijn gevlucht. En dat die hebben gezegd dat ze een opstand moeten proberen om het regime omver te werpen.