Niet zo betrouwbaar als een 'officiële', maar hij kan wel een indicatie geven.
Vooropgesteld dat je niet steeds 'te laat drukt' zoals ene mevrouw Sint Claire ooit haar uitslag van 52 verklaarde (ze zei eerst dat het kastje kapot was, de programmaleiding zei dat ze steeds te laat drukte, 'men' dacht vooral dat ze nogal dronken was).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel betrouwbaar, je weet zeker dat de score zonder enige waarde is.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Een ander voorbeeld van een niet officiële IQ-test, en tevens een voorbeeld van de recente belangstelling voor IQ-metingen is het programma 'De Nationale IQ Test' van de Nederlandse televisieomroep BNN. Bij dit programma wordt een intelligentiemeting gedaan bij een aantal bekende Nederlanders en een groot aantal andere deelnemers in het publiek. Tevens kunnen kijkers van het TV-programma meedoen om hun eigen score vast te stellen. De test die hier afgenomen wordt is echter geen wetenschappelijke IQ-meting zoals die voor een echte IQ-score gedaan wordt, om dezelfde redenen als de IQ-tests die van internet te downloaden zijn. Ook de uitslag die door de deelnemers van het televisieprogramma gehaald wordt kan dus niet als betrouwbare benadering worden gezien van een IQ-score zoals die uit een echte IQ-test zou komen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting
13 jaar geleden
Vaak komen zaken aan de orde, waarin mannen beter zijn zoals ruimtelijk inzicht en rekenen. Het wordt tijd, dat de test de onderwerpen iets beter verdeelt over mannen en vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een iq test komt gemiddeld op 100 uit. Dat doet de iq van bnn nooit. Het gemiddeld ligt altijd ergens rond de 115.

Nu kan dit natuurlijk komen doordat mensen die verwachten dat ze slecht scoren niet mee doen..

Dat gezegd hebbende, ze trekken niet helemaal wat uit de hoge hoed. Er wordt door psychologen aan meegewerkt.

Ik zou het resultaat zeker met een korreltje zout nemen, maar minder dan de meeste internet testen.

Overigens is er een minimum score die relatief hoog ligt. BNN wil graag voorkomen dat mensen een score van 50 krijgen hier zo depressief van worden dat ze zich ophangen.

Toegevoegd na 3 uur:
Nu ik die test heb gedaan moet ik zeggen dat ik nog nooit een score heb gehaald die zo laag ligt. Zelfs niet in de buurt daarvan. Sterker nog, met een officiele door de psychiater gedane iq test lag de score ruim 50 punten hoger....

Voor mijn gevoel was dit meer een 'hoe vaak kijk je bnn' test dan een iq test. Hoe goed herken je bepaalde elementen uit programma's enz. Herken bepaalde mensen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet betrouwbaar.
Een IQ test is een momentopname en ook een meetmethode. Daarbij zijn het geen officiele testen. Er zijn te veel variabelen.