Kan de planeet nibiru bestaan? en zich achter de zon verschuilen? kan zo'n planeet niet onzichtbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je verschuilen achter de zon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, en ook voor je definitie van "onzichtbaar" zou ik graag meer duidelijkheid hebben. Bedoel je dat het geen licht weerkaatst, en dus als een zwart vlak te zien zou moeten zijn? Bedoel je dat het geheel doorzichtig is, waardoor je de achtergrondsterren er doorheen zou zien schijnen? Bedoel je iets anders?

Antwoorden (2)

Als het een *planeet* zou zijn, zou het een minimale afmeting en een minimale massa moeten hebben. Wil zo'n planeet continu achter de zon zitten, dan moet hij in dezelfde omloopbaan als de aarde zitten. Elke andere omloopbaan zou namelijk zorgen dat zo'n planeet achter de zon vandaan zou komen.

We praten dan dus over een planeet met een aanzienlijke massa die zich net zo ver van de zon zou bevinden als de aarde, maar dan aan de andere kant van de zon.

Zo'n planeet zou zichtbaar moeten zijn. Hetzij direct, bijvoorbeeld door ruimtevaartuigen die wij het zonnestelsel in hebben geschoten en die van heel ver weg foto's hebben gemaakt van de aarde en de andere planeten. Hetzij indirect, door de invloed die de zwaartekracht van zo'n planeet zou hebben op de banen van Mercurius, Venus en Mars.

Het enige dat dus overblijft is iets dat heel klein is. Dan praten we over een asteroïde. Daarvan zwerven er heel veel rond door het zonnestelsel, en vele ervan hebben we nog niet gezien. Zolang zo'n asteroïde niet met ons in botsing komt, hebben we er niets van te vrezen.
13 jaar geleden
Over de laatste van de drie vragen: wat heb je eraan als-ie onzichtbaar is? Enig idee overigens hoeveel dingen er onzichtbaar zijn?