Waarom lopen mensen vaak zonder verder na te denken over oorzaak en gevolgen achter de grootste schreeuwers aan. Zijn wij dan net als kuddedieren ?

Die storten zich ook zonder na te denken in een ravijn, in navolging van hun "leider".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De meeste mensen zijn gek op die schreeuwers, omdat de mens eigenlijk een kudde dier is, willen ze ook graag een sterke leider, een leider die dominant aanwezig is, wat mooie praatjes, wat vage beloften en een betere wereld in het vooruitzicht gesteld, trekt hele horde mensen aan .
In de politiek weten ze dat ook, lang geleden hadden we boer Koekoek, dat was ook zo'n schreeuwer, beloofde gouden bergen, toen die uitbleven was Koekoek weer snel weg, maar de mensen zijn gek op dit soort leiders.
Momenteel hebben we een nieuwe schreeuwer, ook hier lopen hele horden mensen achteraan, ja de mens is een kuddedier, die graag een ander voorop ziet lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel mee eens!! Bovendien zijn niet alle mensen gezegend met voldoende verstand om critisch naar zaken te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist daarom heb je die scheeuwers ook nodig!

Andere antwoorden (6)

De leider heeft dan waarschijnlijk een aantal hele of halve waarheden verkondigd die iedereen graag wil horen. En dan volgt iedereen...

Populisme...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik er over nadenk, zou je het misschien ook op een aantal gebruikers van GV kunnen projecteren, met die Riga avatars.
Omdat sommige mensen zelfzuchtig ,en op korte termijn denken.Idem dito leiders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn (veel) mensen die het fijn vinden als ze niet zelf na hoeven te denken. Die lopen dan graag achter zo'n schreeuwer aan want zij menen dat hij het denkwerk wel voor hen doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niet alleen kuddedieren, maar dom, zo verschrikkelijk dom, tenenkrommend dom. Als zelfs zelf nadenken al teveel moeite is, laten veel mensen het denken aan anderen over. Ik ben dat op GV al meerdere keren tegen gekomen. Zolang het goed gaat is er niets aan de hand, maar owee als het niet goed gaat, dan zijn opeens anderen verantwoordelijk voor het welzijn, de oplossing, verlossing, whatever, maar eerst eens bij jezelf te rade gaan, tja dat kost moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen mensen zonder verstand lopen achter schreeuwers aan. kudde dieren zijn samen omdat ze zich veilig voelen en de koplopers zijn vaak de gene met meeste ervaring waar de meeste mensen weer denken dat zijn acties wijs zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet voor niets het spreekwoord: "Als er 1 schaap over de dam is..." Ik kan me hier zelf altijd ontzettend aan ergeren, maar het heeft ook een functie: Stel dat iemand in een vol cafe "brand" roept, dan is het niet zo verstandig om eerst uitgebreid op onderzoek uit te gaan, maar dan is het in je eigen belang om zo snel mogelijk naar de uitgang te komen. Beter ten onrechte te snel (als er geen brand blijkt te zijn), dan ten onrechte te langzaam (als er wél brand blijkt te zijn, want dan kan je maar beter niet te laat buiten staan...)

Ondanks deze uitleg vind ik het heel erg, als mensen achter iemand als Hitler aanlopen, met alles wat hij op z'n geweten heeft... Dan denk ik Waarschijnlijk net als jij), waarom denken mensen niet eerst na voordat ze achter iemand gaan staan? Of zijn ze soms blind voor de nadelen, en zien ze alleen de voordelen?