Volgens de DSM-IV wordt pica gedefinieerd als het hardnekkig eten van niet voor consumptie geschikte stoffen gedurende een periode van tenminste een maand. Aanvullende diagnostische criteria zijn dat het eten van deze stoffen niet past bij het ontwikkelingsniveau en dat het eetgedrag geen deel uitmaakt van cultureel geaccepteerde gewoonten. Ook mag het eetgedrag niet samenhangen met andere psychische stoornissen (retardatie, pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie). Pica is een stoornis die niet thuis hoort binnen de normale ontwikkeling van het kind.
In de verschillende landen wordt pica anders geclassificeerd. In de Verenigde Staten wordt het beschouwd als een eetstoornis, in Groot Brittannië als gedragsstoornis. Ook kan pica wijzen op een obsessief-compulsieve stoornis of het kan een uiting zijn van een depressie. Pica kan tot allerlei complicaties leiden, o.a. buikklachten, vergiftiging, elektrolyten imbalans en gebitsschade.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Wikipedia is leuk maar ik kijk ook liever even verder.)