Herken jij dit? Ik vertrouw mensen met een bepaalde voornaam niet of minder, omdat mensen met die voornaam mij vaak hebben teleurgesteld.

Dat is mij tot nu toe zo'n zes tot zeven keer gebeurd. Het ging steeds om dezelfde voornaam. Ik zal de naam niet noemen. Ik vind het moeilijk om iemand, die ik leer kennen en die ook deze voornaam heeft, te vertrouwen. Want ik denk dat die persoon mij vroeg of laat ook zal teleurstellen door iets wat hij zegt of doet.

Andersom geldt het overigens ook. Als ik een aantal mensen ken met dezelfde voornaam, en ik vind ze allemaal aardig, dan zal ik iemand die ik 'nieuw' leer kennen met deze voornaam, in eerste instantie ook aardig vinden.

Herken jij dit verschijnsel? Hoe zou dit verschijnsel te verklaren zijn?

Een erg irritant detail is nog, dat het vaak om mensen ging, die ik eerst erg bewonderde, tegen wie ik dus opzag. Wat vallen ze dan opeens hard van hun voetstuk, als ze iets enorm stoms zeggen of doen!

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je legt bepaalde associaties bij bepaalde namen. Neem bijvoorbeeld als actueel voorbeeld "Karst". Daar leg je nu een associatie mee, of je nu wilt of niet. De media versterken dan zo'n associatie.

Maar ook voor jou persoonlijk kan zo'n associatie gaan gelden. Bijv. omdat je met iemand een zeer goede of juist slechte relatie hebt opgebouwd. Omdat het dan extremen zijn, zullen mensen met dezelfde naam je eerder opvallen. Bijv. een ex waarvan je veel gehouden hebt. Als je dan iemand treft met dezelfde naam, zul je terugdenken aan de tijd met je ex, en weer bepaalde associaties gaan leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat kan... Any excuse will do... Dus er zit een traumatje hier en daar rondom een naam... Is heel gewoon, geloof je eigen gedachten niet, dat is de oplossing...

Puur verstandelijk gezien weet je zelf wel dat het onzin is, maar toch betrap je jezelf erop dat het zo is, is het niet zo?

Het zijn programma´s, oude programma´s die langer blijven lopen dan je lief is...

Oplossing: Jij bent niet zo goed met vergeven én je hebt een heel goed geheugen... Dan krijg je dat sneller...

Vergeef en dan komt vergeet, als vanzelf...

Toegevoegd op 08-05-2009 20:53:45
Er zal best een hele moeilijke psychologische term voor zijn, en die zie je zometeen ook wel als antwoord verschijnen later... Maar ik spreek vanzelf en opzoeken doe ik niet of nauwelijks, omdat ik voldoende laat zien dat verhelderd...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is een patroonzoeker. Ook als er geen enkele concrete grond is om een bepaalde conslusie te trekken zal je dit wel doen gebaseerd op voorgaande ervaringen.

Het feit dat je dit in jezelf onderkent is overigens de eerste stap naar een oplossing. Je weet van jezelf dat je op een bepaalde manier naar zaken kijkt. Als je jezelf aanleert om een stap terug te nemen van je eerste ingeving, en hier bewust mee om te gaan, zul je op termijn de persoon wel kunnen vertrouwen als deze het vertrouwen verdient, het zal alleen inderdaad wat langer gaan duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zoiets dergelijks, maar dan met hoe mooi ik een naam vind.
Ik heb een naam ooit heel mooi gevonden, maar toen kwam ik twee echte hufters tegen die dezelfde naam droegen en op een of andere manier vind ik het echt geen mooie naam meer..

Raar he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De namen van mensen worden gekoppeld aan de persoon van wie ze zijn. Daar horen ook de slechte en goede eigenschappen van de naamdrager bij. Als je dan aan die naam denkt, voel/ervaar/denk je meteen aan hetgeen dat je aan de naam gekoppeld hebt.

Zo heb ik dat als ik fantaseer over hoe ik later mijn kinderen wil noemen. Bij bepaalde namen moet ik denken aan bepaalde personen en dat geeft toch kleur aan de naam, waardoor je dan niet zo snel voor die naam kiest.
Je kijkt subjectief naar de naam, inplaats van objectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dit wel. Niet zo zeer vertrouwen, maar wel een beeld wat ik heb bij bepaalde namen gebaseerd op de ervaringen met een eerdere persoon met die naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook. Het is zelfs zo erg dat ik mijn kind niet de naam wilde geven van iemand die mij in mijn jeugd 'traumatiseerde' terwijl mij vrouw de betreffende naam wel wilde gebruiken. Een verklaring hiervoor heb ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, want het is niet zo handig om dat op die manier te doen. Ieder mens heeft momenten en situaties waarin deze niet of juist wel te vertrouwen is.
Nou, als je dan alleen de momentopnamen die passen bij je vooroordeel dan heb je kans dat het altijd is zoals jij denkt. Volgens mij moet je gewoon altijd gezond kritisch zijn in contacten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je hersenen de naam en de negative gebeurtenis koppelen is dit vrij makkelijk uit te leggen.
Net zo goed als dat je muziek ,die je gehoord hebt tijdens vrolijke en vervelende momenten, op een later tijdstip weer koppelt aan de gebeurtenis.
Ikzelf heb het niet in die mate dat ik mensen op voorhand niet vertrouw maar bij bepaalde namen schiet me wel direct een gebeurtenis te binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ken het verschijnsel...
het komt omdat de mind koppelingen maakt tussen de ervaring en het plaatje of de klank die erbij hoort...
die koppelingen kunnen heel hardnekkig zijn en zich voortzetten in projectie: iemand lijkt (door naam, of energie of uiterlijk) op iemand die jou iets aandeed en hopla: jij plakt de herinnering van de oude ervaring op die nieuwe persoon...
zo ontstaan overtuigingen... vaak zie je dat die overtuigingen bevestigd lijken te worden door nieuwe ervaringen...
doorzie het mechanisme van de koppeling en de projectie.. dat zal je helpen om iemand 'fris' te ontmoeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt een beetje als selectieve vriendschap/relaties, maar ook iets onbewust. je geest selecteert die naam als veilig aangezien je meerder mensen met die naam kent, daardoor vertrouw je diegene sneller. thats basically all.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat herken ik , dus je ben niet de enige
Wees gewoon op je hoede
En stel je grensen en bewaak je grensen
Ik heb geen idee waar het vandaan komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het kan komen door numerologie. alle letters hebben een nummer en als je die optelt krijg je een uitkomst, en die heeft dan meestal iets met het karakter van die persoon te maken. ik heb zelf bijna geen verstand van numerologie, heb er maar één les in gehad, maar heb wel gemerkt dat er inderdaad 'typische Marijkes'' en 'echte Jeroenen' zijn.