Hoe kan het dat wij plotseling iets willen hebben of doen?

Je loopt langs een winkelstraat en je ziet een reclame voor een reis naar Verweggistan en voor dat je het weet heb je het geboekt... of je koopt een gadget.... of je krijgt zien om pizza te eten... etc etc
Waar komt dat wil vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Soms is het gewoon impusief iets waar je al een hele tijd over nagedacht hebt staat nu voor je en je wilt het hebben.
Wanneer ik mezelf wat bedenktijd geeft scheelt mij dat heel wat geld.Vaak met grote dingen neem ik even afstand en spreek met mijn partner af ,zullen we er even over denken dan komen we morgen of zo wel terug.Vaak gebeurd het dat we er helemaal niet meer aan denken of we hebben ons bedacht.En als we het echt willen gaan we het kopen.

Na mijn idee is het ook een kwestie van goed nadenken of je iets echt nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt doordat heel veel mensen de prikkels van hun omgeving niet kunnen weerstaan en dus puur zonder nadenken overgaan op koop.

Als je jezelf twee seconden bedenktijd geeft, dan zegt je verstand heus wel dat je gevoel op dat moment niet goed zit ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je noemt dat impuls bevrediging
het geeft je toch een soort tijdelijke kick
vandaar dat er ook zoiets bestaan als een shopverslaving
13 jaar geleden
hebben,hebben,hebben.
en daar speelt de reclame-wereld goed op in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit alles heeft te maken met ons onderbewustzijn. Dagelijks krijg je miljoenen prikkels te verwerken. Dit gebeurd door middel van onze zintuigen. (denk aan zien, horen, ruiken, proeven)

Wij krijgen dagelijks zoveel prikkels dat wij dit niet allemaal kunnen verwerken. Dat zou te veel voor een mens worden, en zouden wij als het ware overbelast raken. Daarom filteren wij onderbewust onze prikkels. Alleen dingen die onze aandacht trekken zullen wij oppikken. Bijvoorbeeld het geluid van een ambulance valt je eerder op dan het geluid van waaiende bladeren aan een boom. Waardoor onze aandacht wordt getrokken is natuurlijk persoonlijk, maar reclame makers doen er alles aan om zoveel mogelijk mensen aan te bereiken.

Al deze prikkels blijven ons bij. Deze zitten als het ware in ons onderbewustzijn. Om even in te gaan op het kopen van bijvoorbeeld een Gadget.

Wij nemen even als voorbeeld een Ipod. Jij zult als jij een reclame bord voor een Ipod ziet gelijk gedachten aan krijgen, associaties. Deze associaties zijn bijvoorbeeld dat je hem wel erg mooi vind, of hij was wel erg handig laatst toen je hem een keer mocht lenen. Je kent het al een beetje, maar je bent nog niet echt tot koop over gegaan. Al die herinneringen aan de Ipod sla je op. En plots zie je een advertentie. Een Ipod, en dan sla je aan het denken. Dat ding is wel erg mooi en handig. Zo'n advertentie is in dit geval ''de druppel die de emmer doet overlopen''. Wat ik hier mee bedoel is: je zult nooit een Ipod kopen als je er nog nooit van hebt gehoord. En in zo'n geval heeft een advertentie ook de eerste keer geen effect op je, en zal hij je niet opvallen. Maar wanneer je bijvoorbeeld de advertentie vaker ziet, ga je je afvragen: hee, wat is dat eigenlijk, ik zie dat ding wel heel erg vaak. En zo werkt het met heel veel dingen.

Concluderend kan je zeggen dat je alleen ingaat op de prikkels die voor jou van belang zijn en hier zal je naargelang ook op reageren.