Hoe heet het systeem, waarbij mensen in vier karaktergroepen worden verdeeld, een rode, een blauwe, een gele en een groene?

Er bestaat een test, waarbij men op grond van de antwoorden op vragen wordt ingedeeld in vier groepen. Iedere groep staat voor bepaalde karaktereigenschappen. Iedere groep heeft een kleur: rood, groen, blauw en geel. Hoe heet dit systeem of deze test? Ik kan me herinneren dat 'rood' extraverte, creatieve mensen bevatte, en 'blauw' introverte, 'van zekerheden houdende' mensen.

Een website waarop de test wordt beschreven: http://www.groningenlife.nl/site/bloggers/danielle/welke-kleur-ben-jij

Na een korte zoektocht op Internet kom ik uit op: Herrmann Brain Dominance Instrument van www.hbdi.com

Nu vraag ik me af: Heeft het bedrijf van die website, Hermann International, de test ontwikkeld? Of toch iemand anders?

Iets meer uitleg over de kleuren: Blauw staat voor de analyticus. Dat is iemand die logisch denkt, feiten analyseert en getallen kan verwerken. Organisatoren behoren tot het groene type: zij denken in planningen, organiseren de gegevens, en maken gedetailleerde overzichten. De roden zijn de communicatoren. Die benaderen de omgeving interpersoonlijk, intuïtief en expressief. De creatievelingen zijn geel. Verbeeldingskracht, conceptualiseren en denken in grote lijnen zijn hun sterke punten.

Ook interessant: twijfel aan de waarde van de test: http://www.skepsis.nl/hbdi.html

Intussen vond ik het antwoord op mijn laatste vraag op de website www.hbdi.com . De test is ontwikkeld door Ned Hermann in 1979. Hij heeft ook het bedrijf Hermann International opgericht.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

14 jaar geleden
1.4K
Antoni
14 jaar geleden
De website http://www.groningenlife.nl/site/bloggers/danielle/welke-kleur-ben-jij meldt: gezellig, een kwebbelaar, die anderen motiveert.

Antwoorden (3)

Het gaat niet om een systeem maar om een methode van DE Bono ,één van de meeste bekende consultants in creativiteit. De vier kleuren worden gebruijkt als hoeden en ook als laarzen om je persoonlijkheid aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
We hebben het over iets anders, denk ik. Edward de Bono gebruikt overigens zes, en niet vier, denkhoeden: http://www.symbio6.nl/denkhoeden.php
De naam kon ik niet vinden maar misschien heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier een test die verdacht veel lijkt op wat jij beschrijft:

http://www.octogram.net/nl/test/

nu tijdelijk gratis op deze site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Je hebt gelijk: "Jouw" test lijkt verdacht veel op wat ik heb beschreven. Het is echter niet hetzelfde, volgens mij. Dank voor je antwoord en dank voor de interessante link!