kan je dopaminegehalte in je hersenen gemeten worden?

ik heb add. dat zou komen door een afwijkend dopamine gehalte. binnenkort doe ik een medische keuring waarvoor alles normaal moet zijn. is er een medische test die uitwijst dat ik add heb, of kun je dat alleen aan gedrag en psychologische tests zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

MRI kan volgens mij geen dopamine aantonen, Gadolinium wat als contrastmiddel bij MRI gebruikt wordt, pakt de zeer geringe concentratie van dopamine niet op.
In het bloed laat dopamine zich niet meten, het komt niet door de bloed-liquor barriere heen.
Dat betekent dat het dan met een LP, ( lumbaalpunctie ofwel ruggenprik) in de liquor cerebrospinalis gemeten zou moeten worden.
Dat wordt bij mijn weten vrijwel nooit gedaan.
Meestal past men dosering van levodopa toe op geleide van de symptomen, omdat de belastende bepaling dan vermeden kan worden.
De tremor ( trillingen in oa de handen) zijn een goede graadmeter bij Parkinson.

Met AD(H)D. is het tekort aan dopamine veel kleiner en doseert men geen dopamine maar methylfenidaat, wat een goede symptoombestijding geeft bij velen.
Mensen met autoisme reageren niet goed op de Ritalin, ofschoon ook zij dopamine tekort hebben.
Vreemd genoeg zijn AD(H)D in verschijning bijna tegengesteld, de extraverte en chaotische gedragskenmerken van AD(H)D, staan bijna haaks op het onvermogen van autisten om de overprikkeling te beheersen, vandaar hun behoefte aan rust in hun omgeving, voorspelbaarheid van de situaties en een
gestructureerd leven.
Ik ken veel ad(H)D ers met een rijbewijs en dat levert veel vrijheid en weinig problemen op.
Ook met Ritalin mag je autorijden als je goed ingesteld bent.
Kun je zonder Ritalin, dan is het aanvragen van een rijbewijs, zeker na het halen van het rijvaardigheidsbewijs
geen probleem.
Ook de Staat realiseert zich dat zinloos intrekken van rijbevoegdheid veel werkeloosheid en een sterke rem op de persoonlijke ontwikkeling veroorzaakt.
Daar zit nu ook niemand op te wachten.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ADD heeft geen fysieke beschrijving. Laat ik het zo formuleren. Je kunt deze eigenschappen niet afleiden uit een lichamelijk onderzoek. Het is namelijk gewoon een lijst van 18 gedragskenmerken. En als er zes het afgelopen half jaar heb gehad, dan heb je ADD. Zoals je zegt, puur gedrag.

ADD en dopamine aanmaak hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. ADD is een psychiatrische diagnose. Tuurlijk kan dat komen komen door een dopamine tekort. Maar er zijn ook genoeg mensen die een dopamine overschot hebben en ADD. En andersom.

De ziekte van Parkinson is bijvoorbeeld wel toe te wijzen aan een tekort aan dopamine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ad(h)d en dopamine hebben wel degelijk met elkaar te maken. Teveel of te weinig is de eigenlijke discussie hier niet.. het punt is dat er sprake is van (onder andere) een disbalans in de overdracht van dopamine vanuit een zenuw (dat is een boodschapdrager/neurotransmitter) via de synaps naar de dopamine receptoren van een andere zenuw. De 18 gedragskenmerken van ene AD(H)Der zijn de kenmerken van onder andere die onbalans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gee: Nee, dopamine gehalte is niet een van de kenmerken. Daarnaast zijn er genoeg mensen die ADD hebben, maar geen dopamine tekort, en andersom. De diagnose ADD wordt gesteld op basis van een gestructureerde vragenlijst en worden er, indien wenselijk, ook familieleden of andere direct betrokkenen uitgenodigd voor een interview. De uitkomst van de vragenlijst en de gesprekken moeten helderheid geven over ADD. Het onderzoek en diagnostiek wordt over het algemeen uitgevoerd door een psychiater of een psycholoog. Volgens het DSM-IV handboek zijn kenmerken van ADD: - Snel afgeleid door dingen en geluiden die niet belangrijk zijn voor de zaak waar men mee bezig is, bijvoorbeeld mensen die elders aan het werk zijn
- Moeite met plannen en organiseren van activiteiten, bijvoorbeeld werk of taken
- Problemen met het voltooien van taken en tijdig klaar zijn
- Niet goed concentreren op details en hierdoor slordigheidsfouten maken
- Zeer vaak moeite met het volgen van uitleg en daardoor dingen missen
- Vaak zaken vergeten en verliezen, bijvoorbeeld sleutels, geld, of materiaal dat nodig is om een opdracht uit te voeren. Een volwassene met ADD zal de onderstaande vragen allemaal met "ja" kunnen beantwoorden. - Zijn de gedragingen buitensporig?
- Was het probleemgedrag al aanwezig in de kindertijd?
- Komen de gedragingen bij de persoon meer voor dan bij andere mensen van dezelfde leeftijd?
- Veroorzaakte het gedrag een serieuze handicap in ten minste twee levensfasen?
- Vormen de gedragingen een continu probleem, zijn ze dus niet te wijten aan een tijdelijke situatie?
- Komen de gedragingen bij het uitvoeren van meerdere sociale rollen voor? Eigenlijk zijn het dezelfde vragen die ook bij ADHD worden gesteld, alleen zonder hyperactiviteit. Hier kun je meer lezen : http://en.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disorders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onbalans in dopamine is inderdaad niet een van de kenmerken maar 1 van de oorzaken... dat is precies wat ik zeg pieter... :)
Nee, tijdens een doorsnee medische keuring voor bijvoorbeeld een rijbewijs wordt het dopamine gehalte niet gemeten.

MAAR... als je medicatie gebruikt ter behandeling van je AD(H)D dan kan dat wel uit bloedonderzoek naar voren komen.
Ook zal je gevraagd worden naar je medicatie historie.

Dan komt, bij eerlijke beantwoording, het gesprek toch al snel op AD(H)D.

Onderstaand een link naar een verhandeling over AD(H)D / medische keuring in het kader van rijvaardigheid.

De term "rijvaardigheid" kun je vervangen voor veel handelingen in beroepen waarbij concentratie stoornissen ( geen focus of hyperfocus) een gevaar op kan leveren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Gebruik je geen medicatie dan is de kans dus nihil dat uit een medische keuring blijkt dat je ADD hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan, met behalf van mri spectografie kun je concentrates van verschillende stoffen meten. Van dopamine neem ik dat aan voor het gemak.