Waarom hebben mensen behoefte om spelletjes te spelen?

Van klaverjassen tot playstation 3, van bingo tot WII, samen in een groep of alleen voor de computer, mensen zijn vaak gek op spelletjes en soms worden ze verslaafd aan.
Wat is de belangrijkste oorzaak hiervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

voor mij de belangrijkste oorzaak in silkroad was het contact met gelijkgestemde mensen (de gamers) en samen leuke dingen doen IN het spel, in dit geval silkroad online... maar games draaien eigenlijk vaak om prestatie en juist daarvan ben ik een beetje afgestapt omdat mijn levensstijl daar niet bij past... t leven draait al genoeg om presteren, nietwaar? tijd om ECHT leuke dingen te doen irl waarbij je echte mensen kan waarnemen ^^ of gewoon lekker in je uppie naar het park in je boek schrijven met een muziekje erbij of tai chi of whatever ^^ badmintonnen van mijn part ook al kun je er geen flikker van.,... das lol hebben ^^ gamen is leuk en verslavend maar een echt goeie game stompt je af en kan je relatie zelfs om zeep helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Homo ludens, de spelende mens.

Het zit in de aard van de mens om spelletjes te willen spelen.
Verslaving kan overal om de hoek komen kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een groep is het vooral om de gezelligheid, soms is het echt een hobby,
computerspelletjes zijn gewoon leuk om te doen als je alleen bent, soms gewoon om de uitdaging om zo ver mogenlijk te komen, of juist om meer punten te krijgen dan anderen.

ik speel zelf ook vaak een computer spelletje vooral om even te ontspannen, even nergens aan denken alleen maar even spelen. en dan speel ik meestal op een site waar je ook een top tien hebt en dan probeer ik daar in te komen dat vind ik leuk
13 jaar geleden
Verveling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een manier om te ontspannen. Om even de stress van het leven van je af te kunnen schudden en je afleiding geven hiervoor.

Maar soms is het leed van het leven erg groot en wil men maar die afleiding hebben. Daar zal een oorzaak in de verslaving zitten.
Die zijn waarschijnlijk bang om weer in dat leven en de maatschappij met dat leed te stappen.

Over het algemeen geldt: nu even niet, nu even iets anders, heh lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het spelletjes spelen een behoefte wordt dan heeft het te maken denk ik met je eigenwaarde oppoetsen, d m v punten scoren , de ander verslaan, de beste willen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens wilt zich zelf bezighouden
Dit gaat heel gemakkelijk met spelletjes.
Mensen gaan ook spelen uit vermaak of uit verveling.
Zo is de mens toch bezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle slimme en lerende wezens spelen graag, MENS ZOWEL ALS DIER.
Spelen is heel nuttig , het is een niet bedreigende en ontspannen manier om motoriek, inschatting, proprioceptie
sociale vaardigheden en grenzen te leren kennen.
Ook kunnen op milde wijze competitieve zaken getoetst worden en kun je leren om met winst en verlies om te gaan.
Omdat er consensus bestaat dat er een spelsituatie is, verkleinen tijdelijk verschillen tussen man en vrouw, jong en oud,
( vermeende) stand en status, sterk en zwak, blank en zwart.
Jonge slimme diersoorten spelen veel en zelfs de oudere dieren reageren daar goedmoedig op, doen soms zelfs even mee.
Al ik zie wat een mannetjesleeuw van een stel spelende welpen pikt...
Mensen en vooral mannen spelen hun leven lang , met soms treintjes , auto's en soms zelfs hun leven.
Als een man vader wordt kan hij zijn speelbehoefte legitiem uitleven, door met zijn kind te spelen waarbij het niet altijd duidelijk is wie het kind is....
Omdat vrouwen veel contactvaardiger zijn dan mannen,
kunnen zij op andere manieren hun behoeften vervullen.
Alleen bij een gebeuren is het duidelijk dat man en vrouw nog kind zijn.
Het sexspel is echt een spel waar veel speelfacetten tot uiting komen.
Als mensen niet zouden spelen zouden ze al lang uitgestorven zijn.
Missien hadden ze zich wel doodverveeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen vinden het leuk om ergens in op te gaan en zo de zorgen te vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben behoefte om spelletjes te spelen omdat ze een bepaalde uitdaging zoeken en soms om zichzelf iets te bewijzen. Steeds beter ergens in willen worden.

Dus het gaat om uitdaging zonder de bijbehorende stress van het moeten presteren zoals je dat op je werk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen doen dit om voldoening te krijgen. Daarom werken zulke spelletjes vaak erg verslavend; ze gaan net zo lang door tot ze weer winnen en dus een gevoel van geluk en voldoening krijgen.