Hoeveel terabyte zou het geheugen van een mens omvatten?

Uiteraard is het geheugen van een mens niet één op één te vergelijken met dataopslag. Maar is er al eens een poging gedaan om de omvang van het geheugen van een mens weer te geven in b.v. terabytes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, vaak zat. Maar wat je zegt: het is niet te vergelijken met dataopslag...

Antwoorden (3)

Moeilijke vraag hoor. Voor zover ik het kan beoordelen is 10 Mb al te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig houdt het met 10MB niet op, zoals een vorig antwoord luidde.
De soort opslag (holografisch ) en de dynamiek in de hersenen(het extra "bedraden" door synaptische verbindingen) maakt dat de hersenen beschouwd worden als een medium met een bijna oneindige opslagcapaciteit.

Het belangrijkste probleem wat zich voordoet is de "zoekmachine ".
Dat betekent dat het, naarmate de kennis toeneemt, het ook moeilijker wordt, gegevens terug te vinden.
Het is daarom belangrijk, nuttige info van meerdere associaties te voorzien EN via meerdere zintuigen op te doen, zoals het opschrijven van gedicteerde lesstof tijdens uitleg, je hoort het dan, je ziet het en het wordt motorisch geprogrammeerd.
Mede daarom moeten we uitkijken met computers, die geven veel info maar wij leren ons aan tegen de overmaat aan prikkels te beschermen.
Mede daarom zijn praktika zo belangrijk en onthouden we demo's en goede presentaties beter.
Het probleem is eigenlijk nimmer onze geheugencapaciteit op zich, we moeten ons juist aanleren info beter te "labellen " en vinden daardoor dingen beter terug.
Oefenen helpt ook.
Het formuleren van antwoorden op GV doe ik vrijwel volledig uit parate kennis.
Daarvoor moet ik behoorlijk door mijn geheugen heen crossen. Dat heeft wel tot gevolg gehad dat ik steeds sneller de info boven water krijg.
Soms check ik dingen, vrijwel altijd blijkt dat mijn geheugen me niet in de steek gelaten heeft.
Alleen die verdraaide dyslexie speelt me wel eens parten.

Hersenen hebben een onvoorstelbaar opslagvermogen maar ze slijten wel als je ze niet gebruikt en passen zich aan als er meer verlangd wordt.

Pasgeboren baby's hebben een maximaal aantal synapsen, na enige weken zijn er al veel verdwenen die niet benut worden, Het is dus heel belangrijk dat een kindje wat wakker is , op een leuke manier veel positieve prikkels krijgt. Dan blijven de verbindingen waar je wat mee kunt beter in tact en heb je een bijdehandje verworven.

Dus heb je de geheugencapaciteit in belangrijke mate zelf in de hand.

Drugs als THC (in Hash en wiet) schijnen een buitengewoon ONgunstige werking op je geheugen te hebben. Door de vetoplosbaarheid van THC blijft deze stof lang en cumulatief opgeslagen in het vet IN je hersenen.
Ook alcohol maakt veel kapot (meer dan je lief is) maar alleen bij overmaat (>2 cons./dag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan 't niet 1-op-1 vergelijken.
Bij een computer kan je altijd letterlijk de inhoud opvragen van een bepaald geheugengedeelte. Die inhoud is dan ook _altijd_ hetzelfde.
Dat kan bij hersenen geheel niet.

Dat verschil is dus zo groot, dat je 't eigenlijk gewoon geheel niet kunt vergelijken.