Zijn seksuele gevoelens aangeleerd of instinctief?

Is het door 'klassieke conditionering' dat een man een stijve krijgt van een naakte foto?
Is het omdat men heeft geleerd dat naaktheid in verband wordt gebracht met seks?
Als het door klassieke conditionering is en een man deze conditionering nooit heeft aangeleerd, krijgt hij dan nog een stijve bij het zien van een pornoclip?

Of zit dit alles gewoon al inbegrepen in de genen die instaan voor onze hersenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Seksuele gevoelens en signalen zijn instinctief. Daar hoeft in principe niets aan geleerd of geconditioneerd te worden. Wanneer mensen naakt zijn zie je de seksueel aantrekkelijke delen, en kan het zijn dat je opgewonden raakt. Dat geldt overigens voor mannen en voor vrouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Op zich waar, wel vraag ik me af of de cultuur toch niet ook een rol heeft in het bepalen van wat als erotische prikkel gezien wordt en wat niet. Zo werden in de Victoriaanse tijd onbedekte enkels blijkbaar als erotisch prikkelend ervaren, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat daar nu nog erg veel mensen opgewonden van zouden raken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Mannen vinden borsten ook vaak opwindend. Terwijl in andere culturen borsten helemaal niet als seksueel opwindend ervaren worden.
Het is een mengsel van opvoeding en cultuur, wat niet automatisch hetzelfde is en daarbij komt ook nog dat je na jaren een andere seksuele kant van jezelf kunt ontdekken.
Er zijn toch relatief veel mannen die getrouwd waren met vrouwen en kinderen hadden voordat zij tot het besef kwamen eigenlijk niet heteroseksueel te zijn.

Er komt ook veel cultuur bij kijken hoor. Denk aan de Masai met de nek ringen die gestapeld worden en de nek wordt steeds langer, mooi? nou nee, vreselijk zelfs, maar dat is mijn idee, ik ben daar niet opgegroeid.

In China waar mannen helemaal hoteldebotel werden van kleine vrouwenvoetjes. Die voeten werden van jongs af aan afgebonden en resulteerden in vrouwen die daar zo'n last van hadden dat zij amper nog konden lopen. Sexy? nou nee, vreselijk alweer en dom, maar dat hebben wij hier in het westen ook met malle vrouwen die op hele hoge hakken hun voeten verpesten (Hallux Valgus).

En wat te denken van vrouwen met hele dikke billen... het enige land ter wereld waar dit echt algemeen gewaardeerd wordt? op Aruba! ::)) tja Antilliaanse mannen vinden het behoorlijk sexy!