Binnenkort weer vacantie en dan zie overal weer bordjes hangen gesloten van bv 02.07 t/m 26.07 klopt t/m wel ?

omdat TOT de 26 niet wordt meegerekend. en MET de 26 wel wordt meegerekend .
Klopt deze uitdrukking wel ?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel hiermee is TOT niet overbodig .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
rose
13 jaar geleden
vacantie klopt in ieder geval niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie vraag . BV

Het beste antwoord

Het klopt precies zoals het er staat,er is geen enkele discussie nodig zo

Je weet exact dat de winkel de 27e weer open gaat

goede vraag plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid is kort en krachtig .

Andere antwoorden (6)

Als de winkel maandag de 26e nog gesloten is, wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er tot en met 26/07 staat, is het op 26/07 (af)gesloten
Als er tot 26/07 staat is het op 26/07 weer open.

Toegevoegd na 3 minuten:
De uitdrukking lijkt mij te kloppen omdat er duidelijk een verschil is tussen tot.. en tot en met.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er staat 'tot en met' dan zijn dat twee perioden die worden bedoeld:
a) van 2/7 tot 26/7
b) op 26/7 is de winkel ook nog dicht.

dus 'tot en met' is taalkundig gezien een correcte uitdrukking. Het is wel ongebruikelijk dat een winkel dicht gaat op een vrijdag en pas weer opent op een dinsdag, behalve als het een optiekzaak is want die zijn altijd dicht op maandag.
13 jaar geleden
T/m is idd een beetje dubbelop. Echter zou de gebruik van enkel de term "tot" meer verwarring opleveren. T/m 26 juli is gelijk aan tot 27 juli.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de TOT overbodig zou zijn zou er staan:
Gesloten van 2 juli met 26 juli. Dat is natuurlijk heel onduidelijk.

De uitdrukking tot en met wil aangeven van 2 juli tot 26 juli met deze dag (de 26e) ook erbij. Voor iedereen is het dan duidelijk wanneer de winkel weer open gaat.

Soms hangt er ook een bordje met:
Gesloten 2 juli - 26 juli. Dan kan soms dubieus werken: gaan ze dan de 26e of de 27e open?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
T/M en tot en met zijn zo ingeburgerd dat tot alleen nauwelijks meer voorkomt.
Alleen bij oa. betalingstermijnen zie je wel dat de betaling VOOR datum X binnen moet zijn en je dus tot daags er voor de tijd hebt de betaling te voltooien.
Dus zouden we eigenlijk tot en met altijd moeten gebruiken.
Ik heb er wel over nagedacht of tot dan op de begindatum van de termijn zou kunnen slaan, maar dat i9s niet zo, In dat verband gebruikt men immers het woordje "van"
datum X tot en met datum y of tot datum Y+1.
Lekker lastig is dat met schoolvakanties, dan heeft men er soms zelfs een handje van de vakantie aan te geven tot en met de VRIJDAG terwijl het kind dus maandag weer naar school moet.
ik denk dat autochtonen genoeg zijn die zich daarin misrekenen, allochtonen zouden dus nog gemakkelijker in een begripsverwarring kunnen raken.
Nogmaals denk ik dat een consequente eenduidigheid veel
onduidelijkheid en mis-interpretatie zou voorkomen.
Gelukkig is de startdag wel eenduidig aangegeven, alhoewel het woordje van vaak wordt weggelaten.
In sommig opzicht is het Nederlands een crime, of zoals Driek van Wissen zijn taalanalyse begon met, "
"De taal is de voertuig van de geest, maar het Nederlands is zo langzamerhand wel een krakende wagen geworden"
daar heeft hij tot en met het laatste woord nog steeds gelijk in.

Toegevoegd na 2 minuten:
De taal is HET voertuig van de geest, niet de voertuig.
Zo snel zit je er dus naast, blijkbaar.