Hoe kun je ervoor zorgen dat je ergens direct jezelf bent? En niet eerst een korte 'inloopperiode' nodig hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet.

En dat moet je ook niet willen.

Je schrijft zelf dat je eerst een korte 'inloopperiode' nodig hebt. Dat betekent dat je pas echt jezelf bent, als je die inloopperiode (die je dus nodig hebt) ook neemt.

Je bent jezelf zodra je jouw innerlijke behoefte volgt, die 'inloopperiode' neemt, en vooral: je daar niet voor schaamt.

Maak je daar geen zorgen over. Het hoort bij jou. Anderen hebben dat maar te accepteren.

Zodra jij het van jezelf accepteert, zullen ook anderen het van jou accepteren. Het enige dat daarbij kan helpen is, er open in te zijn. Je hoeft het niet meteen van de daken te schreeuwen, maar als het eens ter sprake komt, is er niets op tegen om gewoon te vertellen dat jij even op gang moet komen. Dat dat gewoon bij jou hoort.

Maak er geen probleem van, dan doen anderen dat ook niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom mag je dat niet willen?
Het is toch fijner om je op je gemak te voelen? Dus dan is er toch niks mis mee als er truukjes zijn om te zorgen dat dat sneller gebeurt?
Cryofiel
13 jaar geleden
De vraag is hoe je kunt zorgen dat je niet eerst een 'inloopperiode' nodig hebt. Mijn antwoord is, dat die 'inloopperiode' kennelijk bij je hoort. Je kunt dus niet EN zorgen dat je geen 'inloopperiode' nodig hebt, EN direct jezelf zijn. Als je jezelf bent, heb je die 'inloopperiode' nodig. Die 'inloopperiode' hoort bij jou. Je moet jezelf geweld aandoen (en kunt dus niet jezelf zijn) om die 'inloopperiode' weg te krijgen. Als je accepteert dat die 'inloopperiode' nu eenmaal bij je hoort, ben je direct jezelf (inclusief 'inloopperiode'), en is het probleem weg omdat je jezelf hebt geaccepteerd zoals je bent. Er is namelijk helemaal niets verkeerds aan zo'n 'inloopperiode'. Beter jezelf zijn en even tijd nodig hebben, dan je ongemakkelijk voelen omdat je jezelf altijd dwingt een toneelstukje op te voeren - dat anderen trouwens snel doorzien, omdat je dan jezelf niet bent.

Andere antwoorden (7)

Je bent toch altijd jezelf? Of speel je toneel?

Ieder mens is uniek en ieder mens komt anders over. Vertrouw op jezelf, dat is de eerste vereiste om ook zeker op anderen over te komen. Hoe meer je je best doet om 'jezelf' te zijn, hoe meer je door de mand valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan alleen als je ergens komt waar je jezelf meteen op je gemak voelt en/of je het gevoel hebt of je ergens al jaren komt.

Er zullen altijd plaatsen blijven waar dit niet het geval is en waar dat ook nooit zal gebeuren. Dus de inloopperiode blijft je altijd achtervolgen in je leven en volgens mij kom je er nooit helemaal vanaf.

Vorige week was ik op een crematie en opeens was het bij ook weer aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen kijken eerst ""de kat uit de boom"". Dat wil zeggen: ze proeven even de sfeer van de omgeving, kijken iedereen eens goed aan, en proberen dan een beetje in de lijn van de gesprekken wat mee te doen. De een heeft het eerder gezien dan de ander, maar neem daar gewoon je tijd voor. Het is normaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je gevoel van onzekerheid bij jezelf te overdrijven.
Voel je je onzeker, overdrijf dat dan in gedachten en steek er de spot mee aan.
Je zult merken dat je direct ontspant, en snel kan meedoen met de gesprekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door niet met jezelf bezig te zijn,je aandacht op anderen te focussen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die inloopperiode is net een zelfbeschermingsmechanisme.. je zal er jezelf mee helpen om niet onmiddelijk iedereen blindelings te vertrouwen.. als je even observeert voor enkele weken, zie je al snel de ware aard in sommige mensen.. dan weet je al snel wie je kan vertrouwen en wie absoluut niet.. Natuurlijk ben je jezelf tijdens die observatie, maar dan iets voorzichtiger

Die inloopperiode is ook goed om voor jezelf af te tasten welke trekken van jou karakter aanvaard zullen worden, soms heb je een een uitgesproken mening over bepaalde onderwerpen dat ergens anders taboe zijn,.. Ik ben me ervan bewust dat je dan een stuk van jezelf gaat afhakken om er toch bij te kunnen horen.. maar uiteindelijk is het belangrijk dat je ergens bijhoort.. de maatschappij is er nu eenmaal en soms ga je toch even met die stroming mee moeten drijven... Uiteraard niet te extreem, maar iedereen past zich aan tot een bepaald punt..

weinigen zijn direcht voor de 100% zichzelf... als je dat doet is het een risico want je stelt jezelf dan eigenlijk enorm kwetsbaar op..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorgen dat je het gevoel hebt niets te kunnen verliezen, dat wat de uitkomst ook is het goed is (echt goed). Dan hoef je nergens zenuwachtig of afwachtend voor te zijn.

Vertrouw volledig op de werkelijkheid, dat die je zal brengen waar je moet zijn en dat je dus altijd bent waar je moet zijn. Vertrouw erop dat het goed is.

(is wel makkelijker gezegd dan gedaan hoor)