Naam voor aandoening waarbij je denkt dat mensen op foto's je kunnen zien?

Ik las ergens over iemand die "gelooft" dat mensen op foto's, tv, posters, etc. haar kunnen zien. Ze legde uit dat ze weet dat dit natuurlijk niet kan, maar dat het toch haar gedrag beïnvloedt. Zo zal ze bijvoorbeeld nooit naakt door een kamer lopen waar foto's hangen, en houdt ze rekening met hoe ze er uit ziet als ze tv kijkt.

Ik heb hier wel eens eerder over gehoord, en vroeg me af of hier ook een term voor dit gedrag is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt mij in elk geval gelieerd aan paranoia/ achtervolgingswaanzin. Overigens zijn er legio 'normale' mensen die absoluut niet willen dat er een foto van hen gemaakt wordt. Wellicht vanuit en parallelle redenering.

Antwoorden (1)

Dat kun je zien als een lichte vorm van paranoïde schizofrenie. Deze geestelijke stoornis maakt dat iemand zich dingen inbeeldt, bijvoorbeeld dat hij of zij in de gaten wordt gehouden. Dat veroorzaakt achterdocht.