Is er een opleiding in Dierenpsychologie? (NIET diergedragsdeskundig of iets in die trant, ik bedoel écht dierenpsychologie)

Ik ben opzoek naar mijn vervolgopleiding, en mijn passie is dieren. Op het moment ben ik vooral bezig met allerlei dieren die ik zie en mee omga (van vissen tot paarden en alles ertussen, boven en onder) probeer ik te bestuderen. Ik doe ook aan dog whispering (zie Cesar Millan, the Dog Whisperer) en dat is eigenlijk meer de tak die ik bedoel. Mensen die verder kijken dan fysiek (dierenartsen). Diergedragsdeskundig is dus echt NIET wat ik bedoel, aangezien ik die mensen aan het werk gezien heb en die in mijn ogen helemaal níks weten over de psyché van het dier, maar alleen wat de volgende zet is die ze gaat maken.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Dierenpsychologie wordt gegeven aan de Universiteit van Utrecht. Bekende dierpsychologe aldaar is Nienke Endenburg. Ik heb een aantal van haar lezingen gevolgd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Universiteit van Utrecht heeft een faculteit Dier in Wetenschap en Maatschappij, maar biedt geen opleiding tot 'dierenpsycholoog'. http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/organisatie/departementen/ddwm/Pages/default2.aspx Sterker nog: Dr. Endenburg is geen dierenpsycholoog, in die zin dat zij geen dieren behandelt. Haar specialisme richt zich op de interactie tussen mens en dier.
Zij staat dan ook gewoon geregistreerd als psycholoog.
In de indrukwekkende lijst met publicaties staat slechts één artikel (dus geen studie) die verband houdt met wat je met wat fantasie 'dierenpsychologie' kan noemen; over de vraag of honden rouwen. http://www.uu.nl/medewerkers/NEndenburg/0

Andere antwoorden (1)

Bij de meeste dieren kan je niet spreken van individuele vormen van bewustzijn, op enkele primaten na. (bron 1)
Dierenpsychologie zal derhalve gebaseerd zijn op de valse aanname dat de dieren die je noemt überhaupt een psyche hébben.
Daarom zal je er ook geen (erkende) opleiding voor vinden.

Cesar Millan gebruikt elektrische schokken, wurgkettingen en andere vormen van mishandeling om honden te onderwerpen. (bron 2)
Dat is mijns inziens simpelweg wreed en louter gebaseerd op Pavlov-reacties en heeft niets met serieuze psychologie te maken.