Hoelang duurt het voordat je iemand herkent?

Ik zit elke dag in de trein en inmiddels herken in de mensen die ook elke dag met de trein gaan. Maar na hoeveel keer herken je iemand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Herkenning is een nogal complex fenomeen.
De vraag zou misschien moeten zijn: Hoe lang duurt het voordat je iemand niet meer herkent.

De tijd die tussen twee waarnemingen zit is nogal bepalend, vooral de tijd tussen de eerste paar waarnemingen.
Verder kun je iemand herkennen aan het gezicht, maar ook aan andere opvallende herkenningspunten, zoals de stem, haardos, glazen oog, houding of manier van doen.
Verder is de heftigheid van de waarneming van belang (liefde op het eerste gezicht blijft lang hangen).
Verder kun je bewust je best doen om iemand in je op te nemen, dat helpt ook.
Verder is de een sterk in het herkennen van één of meerdere herkenningspunten en de ander een hopeloos geval.
Steeds maar Verder dus.
Hoe vaak zie je niet een acteur die je van gezicht herkent, maar van wie je maar niet kunt zeggen in welke TV-reclame hij/zij optreedt.

Als je al deze factoren in een formule zou zetten, met ‘X’ als het aantal waarnemingen, dan zou dat een behoorlijk waardeloze formule worden.
Alle factoren zijn dusdanig variabel dat je op een schaal van 1 tot 10 alle waarden kunt tegenkomen voor ‘X’, waarbij 1 dan het hopeloze geval is en 10 zo’n kei is met een geheugen als een ijzeren pot.

Maar toch, gemiddeld, kun je wel stellen dat als je een jaar lang iemand 1x in de week ziet, je toch wel 11 maanden naar een bekend gezicht zit te kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder: de duur van de waarneming is ook een factor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed uitgelegd: +