Dichter bij de oplossing, wellicht..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie ben ik om die vraag te beantwoorden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar ik dan ben weet ik niet. Wat ik dan wel zal missen is het vermogen om deze vragen retorisch te beantwoorden en de situatie in mijn voordeel te weten keren. Snap je?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen antwoord, moest wel lachen toen ik deze vraag las, dus waarschijnlijk waren we dan op een enigszins minder humoristische plaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit antwoord is wat kort gehouden en daarom zullen er een paar mogelijke items missen.

Retoriek is voornamelijk van belang in communicatie. Dit wordt gebruikt om een ander je eigen antwoord als oplossing te geven.

Je kunt bij het delen van informatie, meerdere wegen bewandelen, die verschillende reacties tot gevolg kunnen hebben:
1. Jij doet vandaag de afwas, want ik heb het eten gemaakt.
Hier is geen intellect voor nodig en de ontvanger van het bericht zal zich ook nogal gedwongen voelen. 'Jij doet dit'.
2. Ik heb vandaag toch gekookt? Dan doe jij toch de afwas?
Hierbij kan de ontvanger 'schijnbaar' een antwoord geven, echter hij kan een feit dat zich heeft voorgedaan niet ontkennen (het is dus een vraag waar het antwoord al van bekend is). Hierdoor zou ook het antwoord op de tweede vraag automatisch bekend zijn.

Dit voorbeeld laat een sturend karakter van de retorische vraag zien, het is echter ook mogelijk om hem te gebruiken tot relativering, motivering, eigenlijk alles waar je ook een normale vraag op zou kunnen stellen. Echter met de retorische vraag probeer je een vraagstelling direct te sluiten om discussie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenop de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag gedaan!
Wéér een beetje taal armer! De Nederlandse taal wordt toch al op alle fronten vernield en maar weinig mensen kunnen juist spellen. Ook hier vliegen de taal- en spelfouten in het rond. Dan reken ik kennelijke tikfouten nog niet eens mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Breedsprakig,hoogdravend ,op redenaarswijze,welsprekend ,gezwollen,bombastisch : uit al deze verklarende definities is het duidelijk dat retorische vragen niet uit zijn op een antwoord. Integendeel :zij hebben als doel de potentiële antwoorder voor schut te zetten, monddood te maken. Dus retorische vragen zijn misschien even leuk in een parlement als intellectueel hoogstandje, maar ondermijnen de dynamiek van een eerlijke communicatie. Dus we zouden "verder" zijn zonder retorische vragen, of als je wil "dichter" bij de waarheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op dezelfde plek, maar wel een stuk duidelijker naar elkaar toe.